El Passaport Edunauta, una via per descobrir nous aprenentatges més enllà de l’escola

Reflexionem amb l’equip impulsor d’Avinyó (Bages) sobre les potencialitats i reptes del Passaport Edunauta per a l’acció tutorial i la participació a les activitats.
  • Un programa per impulsar l’acció tutorial i la participació a activitats del municipi d’Avinyó.
  • El Passaport Edunauta és una oportunitat per reconèixer i posar en valor tot allò que s’aprèn fora de l’escola.

El programa de l’Aliança Educació 360, dirigit a fer accessibles i visibles els aprenentatges extraescolars dels infants d’entre 3 i 12 anys, és un recurs educatiu que ha permès activar noves vies de treball al municipi d’Avinyó, un poble de 2000 habitants a la comarca del Bages. En reflexionem amb la Núria Gamisans i Ricard López, dues de les persones que en lideren el desplegament al territori, sobre les potencialitats i els reptes de treball que volen entomar amb l’eina.

Quan es va llançar la Crida de Passaport Edunauta al 2020, l’únic centre educatiu del municipi, l’Institut Escola Barnola, va proposar a l’Ajuntament del municipi formar part de la iniciativa.

Des del centre educatiu, un agent compromès amb l’educació més enllà del temps lectiu “Creien que era una bona proposta per resoldre les desigualtats educatives perquè feia accessibles les activitats extraescolars a tots els infants del poble”. No només servia com una eina per potenciar l’accés dels infant, també era una oportunitat per connectar amb altres actors amb potencial educatiu:

“Som un poble petit i tothom va estar predisposat a organitzar activitats gratuïtes per als infants”, afirma Núria Gamisans, educadora social. I així és com van decidir el curs passat que tots els nens i nenes d’entre I5 i 6è tinguessin el Passaport.

Una primera edició per provar, aprendre i millorar amb la pràctica.

El curs 21/22, el primer any que van desplegar el programa, va anar força bé. Uns 150 alumnes anaven regularment a les activitats edunautes. Ho feien dividits en dos grans grups d’edat, amb l’avantatge que els infants d’Avinyó estan acostumats a aprendre amb alumnes més grans i petits, perquè al centre educatiu habitualment barreja els cursos.

Per a molts, especialment els més petits, va ser la millor manera de conèixer el ventall ampli d’activitats educatives que es poden fer més enllà de les parets de l’escola. En aquest sentit, el paper de la biblioteca municipal va ser especialment important. Una dada ho evidencia: de les 10 activitats edunautes que es van fer el mes de març del 2022 a Avinyó, 8 les va organitzar la biblioteca municipal.

Quan va acabar el curs i van fer balanç van arribar a una conclusió: el projecte havia anat bé, però volien fer canvis per millorar la qualitat del programa. Vam veure convenient ajustar el rang d’edat dels participants a infants de 2n a 5è d’Educació Primària i treballar a posteriori l'adequació de les activitats per garantir que els més petits poguessin ser conscients de l’aprenentatge i l’oferta no fos massa “infantil” i que els apropés a una oferta per a joves, explica Gamisans.

“Ara totes les activitats les poden fer tots els infants, perquè ja es dissenyen pensant per abarcar tot aquest rang d’edat”, reivindica Ricard López, director de l’Institut Escola, que ressalta que en un poble petit com Avinyó aquest és un factor important per no sobrecarregar les entitats.

L’escola com a baula i agent clau per acompanyar a infants i famílies

Però per donar un salt endavant en la participació dels infants, també ha estat clau transformar el rol de l’escola. “L’escola pot entregar el Passaport i prou o pot incloure’l en el dia a dia del centre i estimular la participació dels alumnes”, resumeix el director. Això és el que han fet: “L’escola ja no és només una intermediària que donava el Passaport als alumnes i que s’espavilin, com passava el curs passat, sinó que ara dinamitzem les activitats, en parlem regularment i compartim la informació trimestralment amb les famílies”, explica López.

Des de l’Ajuntament valoren la sensibilització del claustre: “Sense l’Institut Escola no podríem tirar endavant el Passaport a Avinyó”, sentencia Gamisans.

Dins del centre s’han activat actuacions destacades per afavorir aquesta participació al Passaport: els alumnes han conegut el projecte amb presentacions diverses, s’han impartit capacitacions i espais de treball amb el professorat per a treballar amb l’eina i s’han fet xerrades per a les famílies per conscienciar sobre la importància de participar en extraescolars de qualitat. “Sovint ens passa que hi ha nens molt motivats i que als pares i mares els costa més portar-los. L’objectiu és que vinguin amb la família, però a vegades no ho aconseguim”, admet Gamisans, que per això posa de relleu la feina diària del centre obert del poble, que acompanya els infants a les activitats i fa una funció molt destacada d’amplificador del missatge.

Seguir teixint xarxa per a enriquir la proposta d’activitats

Més enllà de mobilitzar més les famílies, a Avinyó es plantegen un altre repte: aconseguir la implicació de més entitats. “Ens falta arribar millor a elles, perquè sempre participen les mateixes”, lamenta Gamisans. El primer any van detectar mancances d’activitats esportives i ho han resolt, ara falta convèncer altres organitzacions perquè se sumin al projecte i vetllin per unes extraescolars diverses i de qualitat a Avinyó. I així seguir garantint que el Passaport és la via d’entrada perfecta a l’infinit món de les activitats fora de l’escola.