Currículums de ciutat

I si creem un currículum perquè els infants aprenguin a tota la ciutat?

A través d’un marc de competències transversals compartides, tots els agents poden tenir un llenguatge i un enfocament en comú i tota la ciutat pot esdevenir un espai educatiu connectat.

Exercir una ciutadania plena requereix no només tenir cobertes les necessitats bàsiques, sinó poder participar de manera conscient i autònoma en la vida de la pròpia comunitat: defensar els propis drets, navegar per les institucions, moure’s a través de les relacions que articulen les nostres societats, prendre decisions, imaginar altres maneres de viure, activar-se per aconseguir-les. Tot plegat requereix de competències personals, socials i emocionals que van molt més enllà del coneixement acadèmic d’àmbits concrets.

Són precisament aquestes competències transversals les que poden predir en bona mesura l’èxit educatiu, personal i social d’un infant en el futur. Tal com ens indiquen les evidències científiques disponibles, competències com l’autoregulació, la creativitat o la resolució de problemes tenen un impacte molt més significatiu en el benestar en l’etapa adulta que no pas els resultats escolars. Són, de fet, el substrat de qualsevol situació d’aprenentatge.

Ara bé, aquestes no són habilitats innates: s’ensenyen i s’aprenen, es reforcen i es desenvolupen, com passa amb la lectura o amb les matemàtiques. És en un ampli ventall d’oportunitats educatives que van més enllà dels murs i els horaris de l’escola on trobem una font inesgotable d’opcions per a desenvolupar aquestes habilitats.

Des de l’Aliança Educació 360 us proposem un marc de competències per inspirar-vos, orientar-vos i acompanyar-vos en el repte de desplegar un Currículum de ciutat adequat a les necessitats i interessos del vostre territori i amb competències mesurables. Aquesta eina ens obre una infinitat d’oportunitats per fer tangible l’Educació 360 i nodrir els ecosistemes educatius locals: reconèixer i acreditar formalment els aprenentatges adquirits fora de l’escola, consensuar amb els agents educatius els estàndards de qualitat, tenir presents les competències transversals en el disseny i la revisió de totes les activitats educatius, avaluar i mesurar l’experiència d’aprenentatge, construir una xarxa d’agents i un catàleg ric d’activitats, alinear tota la xarxa amb un propòsit compartit, etc.

Un Currículum de ciutat ens permet oferir més temps d’aprenentatge, més valuós i amb més equitat i millorar les trajectòries educatives dels infants i joves per a ser ciutadans de ple dret.

Sou un ajuntament, un consell comarcal o una organització amb capacitat d’articular l’ecosistema educatiu del vostre territori i teniu com a prioritat l’equitat i la qualitat educativa de les activitats del fora escola?

Us agradaria descobrir com un marc de competències basat en evidències científiques pot millorar la qualitat i l’equitat en l’accés a les ofertes educatives existents al vostre municipi o ciutat?

Creieu que els ajuntaments són un ens clau per a connectar els agents d’un territori i voleu trobar una manera innovadora de crear xarxa i establir relacions amb les experiències d’aprenentatge del vostre context?

Us interessa comptar amb una eina que permet desplegar polítiques d’Educació 360 al vostre municipi?

Si heu dit que sí a alguna d’aquestes preguntes o creieu que aquest pot ser un terreny per explorar, la Crida Currículums de ciutat és per a vosaltres.
Recupera l’acte de presentació de la Crida Currículums de ciutat del dia 31 de gener