Educació 360: consensos, compromisos i noves apostes

El director d'Educació 360 Enric Aragonés

El director de l'Aliança Educació 360 fa balanç del curs, destacant l'aposta per garantir l'equitat en activitats extraescolars i d'estiu i els consensos i compromisos forjats. De cara al futur, es plantegen noves preguntes sobre com integrar les necessitats socials i educatives. La propera Jornada Anual abordarà aquesta aposta socioeducativa per assegurar oportunitats educatives per a tots els infants i joves.

 Un gran consens: hem de garantir equitat en les activitats extraescolars i d’estiu

El curs que ara tanquem va començar amb la publicació d’un titular: 140.000 infants i adolescents sense activitats extraescolars. Darrera d’aquesta xifra, un ventall de realitats i de barreres: una enorme desigualtat entre nivells socioeconòmics, biaixos de genère en la tria d’activitats, manca d’activitats adaptades que totes les necessitats educatives, desequilibris territorials en l’oferta, una informació que transita sobretot per canals informals i una elecció condicionada pel preu, la ubicació i l’horari sobretot en les classes més baixes. Aquestes xifres coincidien amb les conclusions publicades uns mesos abans pel que fa a la participació en activitats d’estiu. Ras i curt, els fills i filles de famílies amb menys recursos no només participen menys en activitats extraescolars, sinó que ho fan durant menys hores, al llarg de menys anys i en un ventall menys divers d’activitats.

Davant d’això, aquest ha estat l’any en què s’ha col·locat amb força al debat públic la necessitat d’una política de país, de col·laboració entre la Generalitat i el món local, per garantir la participació en activitats extraescolars i d’estiu a tots els infants i adolescents. La Jornada Anual del 2023 va servir per presentar les bases per a aquesta política, que immediatament vam exposar a les diverses conselleries que hi haurien d’estar implicades i als grups del Parlament de Catalunya.

"S'ha col·locat amb força al debat públic la necessitat de garantir la participació en activitats extraescolars i d'estiu a tots els infants i adolescents"

No ens passa per alt que la publicació dels darrers resultats a les proves PISA va sacsejar amb força el debat públic sobre l’estat de l’educació a casa nostra. No només va caure la puntuació del nostre sistema sinó que, el que segurament és encara més preocupant, van eixamplar-se les desigualtats entre alumnes. Els diversos grups parlamentaris, el grup impulsor de millores educatives i el mateix govern van estar d’acord que la garantia d’oportunitats educatives va més enllà de l’escola i que és imprescindible garantir condicions d’equitat també en les activitats extraescolars i d’estiu.

El món local, que porta anys impulsant polítiques municipals en aquest sentit, treballant en xarxa amb escoles, instituts i entitats, reclama també una major implicació de la Generalitat per poder-ho seguir fent amb major abast, recursos estables i marcs compartits. Però no només reclama, sinó que s’ofereix i es compromet cada dia per fer avançar Catalunya cap a una educació a temps complet. 

La convocatòria electoral avançada ha aturat, de moment, les possibilitats d’impulsar noves polítiques com les que estem plantejant, però els consensos construïts i els compromisos de tots els agents romanen ben vius. El curs vinent haurà de ser el moment per fer aquest pas endavant.

Nous agents compromesos, noves eines per al territori

Així mateix, aquest curs la comunitat diversa i àmplia que és l’Aliança Educació 360 s’ha mantingut ben activa i ha seguit creixent.

El Passaport Edunauta és una eina que segueix reconeixent aprenentatges i ampliant oportunitats a cada vegada més racons del país. Els darrers mesos nous equips impulsors s’han estat preparant per desplegar el programa i l’any que ve serà present ja a 36 territoris. Milers d’infants, cada vegada més, disposaran d’un catàleg d’activitats ric i planificat i un passaport on segellar la seva participació i reflexionar sobre el que aprenen.

Alhora, deu territoris han estat desplegant aquest curs la seva estratègia per avançar cap a un Currículum de ciutat. Ecosistemes educatius locals que volen compartir un marc de competències transversals en totes les oportunitats educatives, perquè infants i joves aprenguin com entendre i transformar el món, com relacionar-se amb els altres i com perseguir objectius en cada racó del poble o la ciutat. Gràcies al rol pioner d’aquests equips, podrem presentar el proper octubre una nova publicació amb eines pràctiques per a tots els municipis que vulguin oferir més temps d’aprenentatge, més valuós i amb més equitat per millorar les trajectòries educatives dels seus infants i joves.

L’Aliança Educació 360 i, de fet, el concepte mateix d’una educació a temps complet són un fenomen d’articulació local, d’agents compromesos arreu del país. Per això, les xarxes territorials de l’Aliança al Camp de Tarragona, les Terres de l’Ebre, les Comarques Gironines i les Terres de Lleida han seguit oferint espais de trobada, treball i debat amb jornades i activitats diverses. A més, enguany hem presentat el resultats de mesos de feina del grup de treball d’Educació 360 als territoris rurals, amb una nova publicació perquè els municipis rurals, que són l’enorme majoria a Catalunya, tinguin eines pràctiques per construir ecosistemes educatius locals amb perspectiva 360.

Fem una aposta socioeducativa

Si l’Aliança avança amb nous actors implicats i nous recursos útils, també ho fa fent-se noves preguntes, plantejant-se sota noves perspectives de què parlem quan parlem d’una Educació 360.

L’accés a activitats com les extraescolars o el lleure educatiu a l’estiu en condicions d’equitat és imprescindible per assegurar el dret a l’educació. Però una educació completa, connectada i ampliada requereix més que això. No va només d’assegurar la participació en determinades activitats, sinó de garantir que aquestes esdevenen oportunitats educatives que contribueixen a trajectòries vitals reeixides i la vinculació comunitària.

En un context de creixent desigualtats i segregació social, es requereix la integració de les necessitats socials amb les educatives. L’èxit educatiu, en el seu sentit més ampli, és necessari per esdevenir ciutadans autònoms i apoderats. Alhora, quan les condicions mínimes no estan garantides és limiten notablement les possibilitats d’aprenentatge i realització.

"No va només de la participació en activitats, sinó de fer-ne oportunitats educatives per a trajectòries vitals reeixides i vinculació comunitària"

Precisament en aquest sentit ens vam preguntar a la darrera jornada d’Estiu Enriquit quin ha de ser el rol del serveis socials en la garantia d’un estiu d’oportunitats educatives i com un ecosistema pot avançar cap a la prescripció social per a la promoció de la infància.

Se’ns obren noves preguntes per al nou curs i, també, per a la propera Jornada Anual 2024: una aposta socioeducativa, el proper 14 de novembre. És el mateix la vulnerabilitat social que l’educativa? Compartim termes i conceptes des dels sistemes educatiu i social? Quants agents diferents intervenen sobre infants i famílies? Quin paper hi juguen les figures socials dins els centres educatius? Podem garantir la continuïtat en les intervencions i una resposta integral? És possible abordar les necessitats específiques de cadascú i trencar alhora una lògica segregadora de la vulnerabilitat? 

L’única manera de trobar-hi respostes és construir-les col·lectivament. Com sempre, la diversitat i el potencial dels agents i professionals que s’agrupen al voltant de l’Aliança Educació 360 ens assegura debats intensos i rics. Posem-nos-hi.