El valor educatiu dels ateneus en una educació a temps complet

presentació del Premi Tribuna Atenea 2023

El passat 20 de setembre va tenir lloc la presentació del Premi Tribuna Atenea 2023, coorganitzat amb la Federació d’Ateneus de Catalunya, centrat enguany en el rol clau dels ateneus dins l’educació a temps complet. Partint del consens que l’educació no es limita a l’àmbit escolar i formal, els ateneus juguen un paper fonamental en la formació i desenvolupament integral d’infants, joves i adults.

L’acte va comptar amb la benvinguda de Carlos Pablos, membre de la Junta de la Federació d’Ateneus i responsable de premis i beques, qui va elogiar la contribució del treball guanyador de Marc Alcalà i Rams.

A continuació, una tertúlia moderada per Emma Quadrada va reunir experts en associacionisme i educació, que van destacar el valor educatiu dels ateneus i van posar sobre la taula alguns dels reptes actuals que tenen les associacions per abordar les necessitats i desafiaments educatius actuals. 

A la taula rodona hi van participar: 

  • Marc Alcalà Rams, guanyador del Premi Tribuna Atenea 2023. Antropòleg i sociòleg.
  • Enric Aragonès Jové, director de l’Aliança Educació 360
  • Salvador Casals, Membre del CoNCA i ex-president de la Federació d’Ateneus de Catalunya
  • Mercè Gisbert, Catedràtica de Tecnologia Educativa de la URV, vicepresidenta de l’Agrupació Musical Senienca i va ser membre del plenari del CoNCA. 

Podeu accedir al treball complet de Marc Alcalà, titulat “Ateneisme i Educació360: Oportunitats i Reptes Locals d’una Nova Aliança Global”, a través d’aquest enllaç

A continuació, compartim algunes de les idees més destacades de la tertúlia:

__________________

En relació amb el rol educatiu dels ateneus, Salvador Casals afirmava que “els canvis s’han donat de forma reactiva per donar resposta a diferents situacions”. En l’actualitat, l’enfocament hauria de ser diferent i cal que els ateneus adoptin una acció proactiva per afrontar el repte de l’equitat. En un context en el qual la societat canvia a gran velocitat, “un dels elements que està evolucionant molt ràpidament és el compromís. I amb les noves generacions el concepte de pertinença, de vinculació i de compromís ha canviat radicalment respecte a allò que fins ara havien viscut els ateneus al llarg de la seva història”. 

Aprofundint sobre la contribució dels ateneus en una educació a temps complet, Salvador Casals afirmava que “per mi hi ha un tema que és cabdal en el que estem tractant avui i que és nuclear en els ateneus que és la professionalització[…] si des de l’ateneu s’ha d’intentar resoldre problemes d’equitat, connexió i xarxa, generar projectes 360, és molt difícil que un ateneu que no estigui professionalitzat ho pugui fer”. Els reptes que es troba el professorat continuen en les activitats fora de l’horari lectiu, “per tant, segurament l’ateneu que vol fer activitats dins d’aquests programes d’educació 360 necessita tenir un equip de professionals, un equip de formadors que estiguin preparats per poder fer-ho”. 

Salvador Casals i Romagosa, membre del CONCA i expresident de la Federació d’Ateneus

__________________

Sobre els canvis en els ateneus com a agents educatius, Mercè Gisbert recordava que en l’associacionisme cultural la mirada educativa ja tenia una visió 360, que amb el temps s’ha anat perdent. L’educació formal té poca habilitat per tenir en compte la diversitat de les persones. Els ateneus poden contrarestar aquesta visió” oferint experiències educatives integradores.  

En alguns entorns, com Terres de l’Ebre, l’associacionisme cultural articula la comunitat i genera un sentiment de pertinença molt fort. Tot i que “cada vegada és més complicat, hi ha un canvi molt gran en negatiu, en aquest sentit. Hem de treballar molt més perquè la gent se senti inclosa i el projecte pugui continuar”. En aquest sentit, generar experiències positives és molt important, però també molt costós: “necessites estar en la cresta de l’onada tota l’estona. La gent és molt més exigent, exigeix més i dona menys a canvi, et tracta com si realment fossis una empresa, no et tracta com un ateneu o com una associació. Llavors, això són coses que fa uns anys no s’havien de treballar i que ara sí que has de treballar per aconseguir aquesta massa crítica suficient perquè l’associació continuï estirant. […] tornem al tema afectiu, el tema d’allò que et frapa internament i, en aquest cas, és la història de vinculació al llarg del temps”. 

Mercè Gisbert també subratllava que ateneus son els “nodes d’una xarxa present a tota Catalunya. Hem de fer veure a l’administració que la xarxa existeix i que el que ha de fer és unir-se a la xarxa i respectar els nodes que hi ha. Si no es fa, estem perdent un potencial que ja existeix…ateneus i associacions culturals estan a tot arreu i es poden construir coses arreu” per continuar enfortint els vincles comunitaris. 

Mercè Gisbert, Catedràtica de Tecnologia Educativa de la URV, vicepresidenta de l’Agrupació Musical Senienca i va ser membre del plenari del ConCA

__________________

Marc Alcalà, afirmava que en un moment de canvis com l’actual, és crucial “repensar què són i ofereixen els ateneus als seus socis i sòcies“. 

Sobre el compromís i la lleialtat intergeneracional, l’autor de la recerca destacava que és un element fonamental per a la sostenibilitat dels ateneus, “gràcies a aquests tallers, i això connecta amb el voluntariat, gent que ha fet teatre, per exemple, com a nen a l’ateneu ha acabat sent professor de teatre a l’ateneu”. En aquest sentit, subratllava el valor afegit en relació amb la comunitat i la participació que tenen els ateneus a diferència d’altres tipus d’organitzacions: “els ateneus generen connexions. Són centres neuràlgics dels seus territoris i això no ho tenen altres entitats o empreses. Quan vas a actes com aquest veus que la gent dels ateneus està connectada. […] fan coses junts” i té un sentiment de pertinença a aquesta comunitat. 

Sobre la connexió i el treball amb la comunitat, Marc Alcalà considerava que “l’ateneu ha de ser proactiu, explicar què pot oferir, amb quin valor afegit: aquests valors, aquesta continuïtat, etc. Però cal aquesta proactivitat. I a l’hora de col·laborar, […] primer identificar quins són els agents educatius en un territori, conèixer la seva oferta i començar a establir converses”. 

Marc Alcalà i Rams, sociòleg i antropòleg, guanyador del Premi Tribuna Atenea 2023

__________________

L’ateneisme representa una manera de transformar activitats en “oportunitats” que fomenten una autèntica “manera de viure en comunitat”. Per Enric Aragonès, aquest és una de les contribucions més rellevants dels ateneus a l’educació a temps complet: hi ha una diferència brutal entre limitar-se a participar en una activitat i oferir una oportunitat educativa que implica participació comunitària

En un context en què l’administració organitza activitats educatives fora de l’horari lectiu i promou mesures d’accessibilitat econòmica per facilitar-ne l’accés, Enric Aragonès advertia que és fonamental que “aprofiti, reconegui i conegui allò que ja existeix als territoris per evitar que es perdi el potencial de les iniciatives d’ateneus i associacions culturals. Si bé hem d’exigir l’equitat i la qualitat, l’hem de potenciar. […] Per mi hi ha un missatge clar cap a l’administració, aprofitar, reconèixer i conèixer a allò que ja existeix. Però també un missatge cap a allò que ja existeix de saber-se avançar, de conèixer tendències, de veure que s’estan movent coses i reivindicar, aparèixer, comparèixer i mostrar que en l’ateneisme hi ha un potencial enorme de qualitat educativa i de solvència”

A més, Enric Aragonès subratllava que “l’escola sola no pot ni ha de poder. És absurd pensar ara que l’ateneu sol pot o ha de poder. Justament la clau està en la connexió d’agents de l’entorn, també amb l’escola. I, per tant, jo crec que segur, els ateneus són molt diversos, però jo veig una federació que busca interrogar-se en això. Cada ateneu s’ha de preguntar qui té al seu costat i amb qui es pot connectar. Però això té a veure amb com arribem a aquells que no venen. I és important pensar en portes i passadissos” perquè els ateneus continuen sent un motor de transformació i cohesió social. 

Enric Aragonès Jové, director de l’Aliança Educació 360