A la plaça!!
Fundació Surt: Dinamització de l’espai públic per la promoció de la convivència
REPTE
El projecte “A la Plaça”, neix amb la voluntat de ser una proposta per la millora de la convivència i de cura de l’espai públic a través de la dinamització de les places i carrers del territori amb la implicació de la comunitat (ciutadania, recursos tècnics i administració) on la joventut adquireixi un paper rellevant en aquesta re configuració possibilitant la seva implicació en la dinàmica comunitària. La iniciativa vol donar resposta a diverses necessitats identificades durant el procés de coneixement compartit desenvolupat al territori de la mà del Projecte d’Intervenció Comunitària Intercultural (PICI), del que es prioritzen necessitats en tres temàtiques principals: la convivència, la participació i la joventut. En quant a la joventut, aquestes necessitats
es concreten principalment en la manca d’espais culturals, esportius i d’oci així com d’una programació d’activitats dirigides aquesta població que respongui als seus interessos i necessitats; l’ existència de relacions que s’acosten a l’hostilitat entre infants i joves, amb components de racisme; i el tipus d’usos i dinàmiques que es donen a l’espai públic, també entre el col·lectiu de joves, que no afavoreixen que siguin espais compartits i, on qüestions vinculades a l’incivisme, hi predominen. És per això que es planteja el repte de treballar perquè els i les joves del Districte 6 de Badalona esdevinguin agents transformadors de l’espai públic per la millora de la convivència intercultural promovent el seu activisme i protagonisme en la comunitat des del compromís i estima pel seu entorn més proper.
L'EQUIP
Per tal d’assolir aquesta fita es configura un equip impulsor que funciona com a grup motor de la proposta (taula jove)format principalment per les entitats socioeducatives del territori i per membres de l’equip tècnic del Consorci Badalona Sud així com de l’Oficina Municipal del Districte 6- Ajuntament de Badalona. A través de trobades mensuals es va definint i coordinant la proposta posant especial interès en la planificació de les accions, el disseny de l’estratègia de dinamització del grup de joves, l’avaluació i
mesura de l’impacte, la documentació de tot el procés i la difusió i comunicació de la iniciativa. Tot i que aquest seguit d’aspectes es treballa a partir de les plenàries mensuals, cada membre de l’equip assumeix una tasca concreta que suma al seu desenvolupament global. L’equip també disposa de tot un seguit d’eines que faciliten la gestió i coordinació del mateix com és un calendari i espai virtual compartit així com fitxes pel disseny i eines d’avaluació d’accions concretes.
També es compta amb diversos agents col·laboradors, amb menor grau d’implicació, però que resulten essencials per l’òptim desenvolupament del projecte: les escoles del territori, l’equip d’educadors/es de carrer i el Punt d’Informació per a Persones Nouvingudes “De tot arreu”. A més, altres serveis, grups i entitats ciutadanes del territori col·laboren puntualment en accions del projecte.
LA INSPIRACIÓ
Arribar aquesta proposta de reformulació del projecte ha estat fruit de tot un treball de reflexió i anàlisi a partir dels diferents elements i continguts treballats durant el procés de capacitació, i que primerament s’han anat treballant entre les persones participants en l’experiència i desprès compartint i repensant amb la resta de membres del grup motor del projecte.
Durant la primera fase hem anat dotant-nos de nous coneixements i experiències que han permès construir les bases i emmarcar la nostra proposta en l’educació a temps complert. L’espai destinat durant les sessions a treballar sobre els continguts amb altres participants també ha contribuït a enriquir la nostra reflexió i posterior replantejament, ja que el fet de compartir anàlisi amb d’altres persones amb les que habitualment no treballem aporten altres maneres de fer, perspectives i experiències amb les que d’alguna forma també s’ha nodrit el nostre projecte. Val a dir, que en el nostre cas, la sessió de cocreació va representar un avenç important en l’enfoc de la nostra proposta, un espai, que tal i com va estar plantejat i dinamitzat, ens va permetre connectar tot aquell saber acumulat durant la primera fase sumat al nostre coneixement sobre la realitat en la que s’emmarca la iniciativa, i
explorar amb cert temps i recursos (que habitualment no disposes) noves possibilitats de donar resposta al nostre repte des de la creativitat i la cocreació.
Un altre aspecte que ha resultat del tot determinant i que ha contribuït a veure amb claredat l’horitzó del nostre replantejament han estat les trobades amb el facilitador. La visió i la implicació d’una persona “externa” en l’exercici del redisseny, ha resultat clau en el nostre replantejament i ha propiciat, a través de la seva mirada “des de fora” i objectiva, anar ajustant i concretant la proposta sense perdre de vista l’objectiu del replantejament i dotant-la de més sentit i coherència (en quant els criteris d’educació a temps complert, possibilitats en relació als recursos dels que disposem, etc.) pel seu desplegament. El fet de disposar d’algú que a partir de fer-te qüestionar els teus plantejaments i criteris inicials ha estat una de les peces més importants en aquesta reformulació.
LA PROPOSTA
A través del procés de capacitació que ens ha ofert la Crida arribem al replantejament del projecte des de l’entusiasme i el convenciment de posar en marxa una iniciativa que generil’impacte i els resultats desitjats. Entomar el repte que joves del territori esdevinguin agents transformadors del seu entorn compartit més proper com a mitjà per afavorir la convivència intercultural, resulta una proposta que pot donar resposta algunes de les necessitats educatives que presenta la població juvenil del territori, les quals fan referència principalment a la falta d’espais i d’oferta d’oci i d’activitat cultural per aquest col·lectiu, al model de
relacions que es dona entre els i les joves proper a l’hostilitat i al tipus d’usos i dinàmiques que es donen a l’espai
públic per part d’aquest col·lectiu.
L’estratègia per assolir el repte se centrarà en la configuració d’un grup de joves provinents primerament de les entitats socioeducatives del territori (aquells/es joves motivats, amb ganes de fer coses, ...) per després anar sumant joves del territori no vinculats a cap iniciativa i/o recurs socioeducatiu per tal que esdevinguin un grup motor d’accions de dinamització i de transformació de l’espai públic. El grup resultarà un espai de relació i coneixement on les diferents realitats culturals del territori estaran representades i on es generarà l’oportunitat de desenvolupar competències vinculades a la participació i a les habilitats socials. Tot i que la fita planteja que siguin els propis joves els líders de la iniciativa, el grup motor del projecte esdevindrà el catalitzador del lideratge del mateix. El treball conjunt i coordinat entre els diferents agents implicats en la proposta resultarà cabdal per anar desenvolupant la iniciativa òptimament. La planificació de les diferents actuacions, la preparació de les trobades
amb els joves (posant especial interès en el disseny de l’estratègia de dinamització que permeti que els i les joves vagin adquirint major autonomia com a grup), l’avaluació continua del procés i la comunicació i difusió de l’experiència resultaran algunes de les activitats clau.
Tot i que es preveu desenvolupar la proposta al llarg d’aquest curs 2018-19, caldrà també assentar les bases i
criteris per garantir la sostenibilitat de la iniciativa més enllà d’aquest període.
LA REFLEXIÓ
La participació en la Crida, Comunitats que Eduquen ha resultat una experiència que ha contribuït a reforçar la perspectiva d’educació 360 del nostre projecte i a millorar la proposta en general a partir dels coneixements i eines treballades al llarg del procés.
En aquesta direcció, voldríem compartir amb altres agents comunitaris, la importància de diferenciar, a l’hora de plantejar els objectius d’un projecte d’aquestes característiques, les necessitats de tots i totes els i les agents amb qui es treballa i a qui va dirigida l’acció.
Com a procés, per sobre de tot, ens ha brindat com a equip, i com a professionals a nivell individual, l’oportunitat de treballar des d’una altra perspectiva i actitud en la que el diàleg, el fer i desfer, el qüestionament individual i col·lectiu, la creativitat, ... han esdevingut elements clau per assolir el nostre propòsit alhora que també han resultat un aprenentatge a nivell de mètode de treball en processos de creació col·lectiva transferible a altres iniciatives i situacions amb les que en trobem en el quotidià de la nostra tasca.