Una activitat amb el Passaport Edunauta a la setmana: “El que més m’agrada és que es pot fer en família”
En Marc cursa 3r de primària al municipi de Viladecans i és un dels 14.000 infants d’arreu de Catalunya que enguany ha rebut el Passaport Edunauta en aquesta edició. El programa serveix per a que una trentena de municipis construeixin un oferta d’activitats atractives i de qualitat per a tots els infants del territori, una oportunitat per a seguir aprenent i descobrint el territori a través d’activitats diverses on els infants registren allò que han après i les competències que han treballat i explorat.
El Marc, juntament amb la seva família, ha fet desenes d’activitats i aprenentatges al llarg d’aquest curs, arribant a omplir dos passaports! Com ha estat aquesta experiència?
L’inici de l’experiència
L’entrega del Passaport als infants és un moment especial que dóna el tret de sortida del programa. A Viladecans, “va venir un astronauta al col·le a explicar-nos el Passaport Edunauta” recorda el Marc. Aquests tipus de figures són clau per saber com emprar-ho i animar la participació dels infants.
Ell ho va tenir clar, “vaig voler provar-ho i li vaig dir a la meva mare que hi anéssim” a fer alguna de les activitats que hi havia al catàleg, explica el nen.
La familia s’hi va engrescar i van participar a la primera activitat, un taller de natura al Parc de Torre Roja, que els va encantar. “Ens van explicar moltes coses, vam poder agafar un ocell, ens van explicar que els marquen per saber on viatgen”, recorda la Cati, la seva mare.
El viatge amb el Passaport Edunauta acabava de començar: “Ens va agradar tant que vam buscar una altra activitat, i una altra, i una altra, i una altra…”.
Una oportunitat per a conèixer l’entorn i l’aprenentatge en família
Ara, gairebé cada cap de setmana, tenen alguna activitat del Passaport per fer en família. “Els diumenges que no hi anem és com que ens falta alguna cosa”, bromeja la Cati.
De fet, poder-hi anar amb els pares i la seva germana petita és un dels aspectes del Passaport que més li agrada al Marc. També conèixer gent nova i descobrir nous aprenentatges, com fer mel a la Casa de les Abelles, o “investigar peixos i equinoderms” a la nova Jugatecambiental del Remolar.
La Cati assegura que, encara que el públic principal siguin els nens de 3r a 5è de primària, els pares i mares també aprenen moltíssim. “Les activitats edunautes m’han ajudat a conscienciar-me més sobre el medi ambient”, posa d’exemple. I també els han empès a ser molt més participatius a la vida social i educativa del municipi: “Mai fins ara ens havíem involucrat tant en tot el que passa a Viladecans”. Una altra manera de fer ciutat.
En aquest sentit, la Cati reivindica el paper clau que tenen les famílies en l’educació extraescolar dels infants i, en la participació al programa de Passaport Edunauta. “L’escola els hi explica i els anima perquè hi vagin, però si els pares i mares no tenim intenció de portar-los, és impossible que tiri endavant”, admet. Cal treballar per a engrescar a les famílies i animar-les a participar.
Una eina per recollir i reflexionar sobre el que aprenem
A casa seva, el Marc està tan motivat que fins i tot apunta al seu passaport activitats més enllà del catàleg d’activitats però on també troba aprenentatges.
Ell fa bàsquet, piscina, anglès i piano com activitats extraescolars, a part inclou altres plans quan considera que ha après alguna cosa, li ha agradat o s’ho ha passat molt bé: excursions amb la família, anar al Camp Nou per primera vegada i, fins i tot, jugar a casa el seu amic Ayan. “He menjat menjar paquistaní i m’ha agradat molt”, va apuntar aquell dia al seu passaport.
Tenir el Passaport Edunauta, no només es tracta de fer plans i sortides, sinó després cal xerrar-ne una estona amb la família. “Li pregunto: “Marc, què has après avui?” i aleshores ho resumim en dues frases i ho apuntem al passaport”, relata la Cati. Per al Marc, que hi hagi un segell oficial o no és el de menys. El que de debò és transcendent és la feina reflexiva que fan sobre les activitats fora de l’escola.
El Marc lamenta té clar que no fer servir el passaport és “perdre’s moltes coses”, apunta. Ell, un nen inquiet a qui li encanta investigar i mostra interès per gairebé tot, diu que vol ser “arquitecte o profe de mates”. També li agrada l’espai. Potser per això la propera activitat que apuntarà al seu passaport serà la del Planetari, a la Biblioteca de Viladecans. Segur que no serà l’última.
Voleu ampliar les oportunitats educatives al vostre territori i construir una xarxa d’espais d’aprenentatge connectades? Al programa de Passaport Edunauta busquem nous territoris que vulguin sumar-se al programa i desplegar-ho al seu territori. Teniu tota la informació a aquest enllaç.