Aposta X tu
Cooperativa REFLEXES
El curs 2015-2016 engegàvem el projecte «Aposta X Tu» plagats d'il·lusió, convicció i incertesa. Fins aquell moment no havíem treballat amb alumnat de Cicles Formatius de Grau Mig (CFGM) pròpiament, tot i que l'experiència en altres projectes consistents en el suport en la preparació de les proves d'accés als mateixos, ens evidenciaven i ressaltaven la necessitat que poda existir en aquest context.
Aquest és un projecte que s’ha dut a terme gràcies a la confiança que des d’un inici ha dipositat el Districte de Sants-Montjuïc tant en la idea en si com en els agents que li hem anat donant forma i contingut: el Servei d'Orientació (o millor dit de les persones que el doten d'humanitat i vocació) i els treballador@s de Reflexes. Junts hem viscut el procés que cada curs ha significat, teixint lligams de suport i col·laboració per fer front als reptes que sorgien, aliances que han anat aglutinant poc a poc a altres agents de la comunitat educativa en la qual ens trobem formant part; i el creixement en la seva globalitat com a projecte, llimant poc a poc un «Aposta» que ha anat prenent cara, consistència i particularitat per se.
Quan el curs passat l'Aposta va ser seleccionat com un dels projectes a poder vivenciar en directe tot el procés de reformulació que suposava la «Crida 360: Comunitats que eduquen» ens vam sentir, tots els implicats, realment orgullosos i agraïts de la oportunitat que suposava. Doncs per una banda va permetre, i han permès totes les sessions viscudes, evocar una mirada enrere i constatar amb major consciència el camí traçat des d'aquell primer any de «prova pilot» a l'assentament que s'estava realitzant, conscients tanmateix del major grau a assolir en aquest sentit. Tant per la millora i aprenentatge constant infinit de ser, com pels resultats i respostes rebudes en aquests anys de treball, junt amb la constatació ferma de la necessitat existent en aquesta etapa educativa.
Compartir espai i temps amb entitats/projectes similars a la nostra realitat, acompanyats d’experts que ens han refrescat i apropat coneixements, alguns fins llavors desconeguts, ens han permès realment emmirallar-nos en les seves pràctiques, facilitat la reflexió i creativitat per mirar i repensar determinades variables de l'aposta des d'una mirada o perspectiva diferenciades a la que normalment ens podem permetre. Doncs no deixa de ser que hem pogut parar a pensar. Pausa que massa sovint resulta gairebé inpensable de ser real en aquests temps en els que vivim, marcats per la sobresaturació i la immediatesa.
Iniciàvem l’experiència amb expectativa i una certa incertesa vers el que esperàvem treure de les jornades. Les dinàmiques i fitxes treballades però ens feien anar aterrant i concretant les idees diverses que volaven per les nostres ments, així com les converses motivades, amb les “anades” que ens havien despertat a cada un dels dos individus que hi vam participar de manera directa, permetien debats engrescats (també enfilant-nos per les branques, que en això els dos en som experts) que cabaven concloent en propostes de pràctiques concretes a valorar, “si no ara a curt termini a mig-llarg termini, que no se’ns escapi, apunta-ho!”. Algunes derivades de les exposicions facilitades per entitats companyes en el procés, d’altres inspirades en les experiències desenvolupades en altres països, i totes connectades amb les necessitats objectivades i plasmades, des dels estudis més estadístics i globals a les sorgides de la pròpia subjectivitat viscuda i sentida en els anys de vida del projecte. Aquestes van anar prenent forma més propositiva i operativa amb l’anàlisi quantitatiu que se’ns va posar com a deures tot facilitant-nos el mecanisme avaluatiu per dur-lo a terme. Revisió que vam fer en diferents fases, una primera amb la resta de l’equip de l’Aposta que no assistia a les jornades i una segona en comú amb les tècniques d’educació del Districte i del Servei d’Orientació.
A la sessió final de capacitació, a mitjans de juny, i comptant en aquesta ocasió amb la visió més objectiva i pragmàtica que gaudim a la Cooperativa -excel·lent mirada de confiança per confrontarnos aquelles variables i significacions que potser nosaltres no havíem atès amb tanta profunditat de ben poc ens va anar de treure fum pel cap. Afortunadament però tanta volta i revolta va acabar donant lloc a saber posar la mirada i paraules apropiades al repte que perseguíem: Aconseguir la implicació efectiva del professorat en l’itinerari educatiu del jove per tal de posar en valor el que el jove desenvolupa en el marc del projecte. (Ser concisos ens costa, ja ho havíem mig anunciat anteriorment). Aquell dia vàrem aconseguir tancar, prototipar i validar el que ja en els deures compartits anteriors havia començat a idear-se: 3 accions que donaven resposta a les necessitats sentides i expressades pels diferents agents que ens trobem implicats en aquesta vivència educativa.
1. CÀPSULES ABP: consistents en entrar a l’aula en horari lectiu per dinamitzar a través de la metodologia d’Aprenentatge Basat en Problemes (metodologia usada en el projecte) continguts propis d’aquell cicle formatiu. Aquestes ens permeten donar a conèixer el treball pretès a l’alumnat abans d’iniciar pròpiament l’acció, trencant amb l’estigma negatiu associat sovint a aquells que participen en projectes de reforç i acostant així al professorat una proposta de dinamització dels prenentatges diferenciada a l’habitual (demanda formulada en el darrer curs). Implicant també que al finalitzar el curs, els mateixos participants de l’Aposta seran els que aniran a dinamitzar de nou una experiència en ABP treballada al llarg del curs als seus companys, posant així en valor les competències potenciades i assentades al llarg del temps compartit.
2. PLATAFORMA DIGITAL: per compartir de nou amb el professorat, rebre d’ells el suport que necessitem vers els continguts a adaptar en format ABP i fomentar l’imaginari que implica l’Educació 360, volem arribar a crear un espai digital compartit amb tots els agents implicats a l’Aposta, districtes diversos inclosos, per enriquir-nos multidireccionalment aportant cadascú el nostre gra de sorra pel que als sabers diversos implica.
3. MENTORIA: per promoure l’emmirallament possibilitador i dotar de valor els itineraris educatius transitats, apostem per l‘establiment de vincles de mentoria entre alumnat de CFGM i Cicles Formatius de Grau Superior. Els quals contribuirien a un acompanyament més tècnic a l’alumnat participant del projecte.
Arribats a aquest punt final, volem expressar la nostra satisfacció sentida, ja no només per les nnovacions sorgides (de les quals val a dir que la primera, donada la viabilitat que suposa, ja hem implantat i evidenciat part del seu valor) sinó, i sobretot, per les coneixences i lligams que ens ha permès amb altres entitats i personalitats. Aprofitem per transmetre la nostra convicció i entusiasme per fer real el lobby revolucionari que plegades podem ser per caminar cap a la transformació significativa d’aquest món que habitem.
Curs 2019-2020: Projecta't
El Projecte Aposta X Tu a Barcelona ciutat ha passat a anomenar-se Programa Projecta’t i actualment és el Consorci d’Educació de Barcelona qui n’és el responsable i vetlla per fer-li un seguiment i dotar-lo d’una mateixa lògica a tot el territori.
La fusió entre l’Aposta X Tu de Reflexes i el Seguim de la Fundació Presme, ha donat lloc a aquest nou model de programa que anomenem Projecta’t. És un repte que totes dues entitats ens hem pres amb molta energia i ganes i que està fent que al unir forces per dur-lo a terme, sentim que plegades podrem dotar-lo de major sentit, expertesa i qualitat.
Però això no és tot! Ara dins del Projecta’t s’atén a alumnat de tota l’etapa post-obligatòria, tant de Cicles Formatius (com fins ara ja es feia) com de Batxillerat. Els districtes que havien engegat experiències d’èxit en l’atenció a joves en etapa post-obligatòria segueixen sent una peça clau en l’existència del nou programa. No seria just oblidar-se d’ells ja que han fet molt per estar en el punt de creixement en el que avui dia estem. Ara ja som un projecte de ciutat, fet que ens fa molt feliços i posa en relleu la necessitat de tenir eines útils a disposició dels centres educatius i del propi alumnat i joves que hi participen. Seguirem entomant els reptes que se’ns plategin i mirant de millorar dia a dia. El motiu bé s’ho val.