ApreniJoc: centre de connexions
Com a entitat, el curs 2016-2017 vam començar a replantejar-nos el projecte d’ApreniJoc, iniciat vuit anys abans dins del marc del Pla Educatiu d’Entorn, per tal de: recordar les arrels del projecte, fer un diagnòstic de la situació del moment (en quin sentit donava resposta o no a les necessitats de l’entorn i dels infants i famílies) i fer propostes de futur.
Arrel d’aquell procés ens vam marcar tres línies de futur: donar èmfasi a les activitats de lleure educatiu (s’havia posat molt d’esforç a crear espais de reforç escolar que no generaven l’impacte previst), crear més vincle amb les famílies i inserir el projecte a la xarxa del barri, tant fent activitats fora del centre educatiu com fent venir gent del barri a participar en el projecte.
Paral·lelament, aquell curs vam començar a acollir joves d’Aprenentatge i servei d’escoles de la nostra xarxa, valorant que són referents propers i positius pels nens i nenes.
La crida de la Fundació Jaume Bofill de repensar els espais educatius en clau comunitària, en pensar en una educació a temps complert, en entitats, centres educatius i persones que s’uneixen per interconnectar-se i oferir/donar oportunitats educatives... ens va semblar que encaixava molt bé amb el replantejament iniciat el curs anterior i que ens ajudaria, a través de l’assessorament, la formació i el contacte amb altres entitats, a dues coses: donar més sentit, forma i abast al nostre replantejament dins del marc Educació 360, i situar el replantejament que ens fèiem a nivell intern com a entitat dins de l’àmbit comunitari, a través de la Comissió d’infància i joventut del Districte, ja que amb els anys havíem anat perdent l’origen comunitari del projecte i el rol dels diferents agents.
La crida ens ressonava molt! I és així com vam començar a conèixer i llegir més sobre la Crida Educació 360 i l’educació a temps complert, connectant interessos, oportunitats, potencials de les diferents entitats, espais i persones de l’entorn.
Un cop seleccionat el nostre projecte, vam tenir l’oportunitat de fer les sessions de capacitació, en què hem participat la Marta Bravo, tècnica de l’Ajuntament del Pla Educatiu d’Entorn dels barris de Llefià-La Salut; la Teresa Vivancos, directora de l’escola Josep Carner (que acull diàriament el projecte ApreniJoc) i la Lola Ballesteros, responsable de projectes de la Fundació Salut Alta, entitat promotora del projecte. A mesura que vam anar assistint a les sessions formatives, vam començar a donar forma a idees concretes sobre com volem que sigui el nostre projecte en el futur, compartint a la vegada les nostres reflexions amb la Comissió d’Infància i Joventut del Districte (formada per les escoles, instituts, serveis socials, entitats i altres agents educatius del barri i que és qui coordina el projecte).
A més a més, per primera vegada vam fer una trobada de les directores de totes les escoles del barri amb les persones responsables del projecte ApreniJoc, per explicar-lo bé, detectar necessitats de les escoles i pensar com augmentar la coordinació entre nosaltres.
D’aquí ha nascut la idea de fer d’ApreniJoc un centre de connexions al barri de la Salut, entre: infants i adolescents, infants i les seves famílies, adolescents i projectes, infants i adolescents amb l’espai públic de la plaça del barri, el projecte amb altres entitats de la resta de la ciutat (ja que al barri no hi ha gaire xarxa associativa), etc.
D’aquesta manera, el que és necessitat (com ara la manca d’activitats de lleure, d’espais públics educatius o de referents positius pels joves del barri) es converteix en un potencial a connectar, de manera que passa a ser una oportunitat de la qual es beneficien tant els infants com els adolescents, les famílies i la resta del barri.
Per tant... què hem après?
Primer de tot, hem tingut la possibilitat de compartir amb altres agents educatius del barri un mateix espai on poder escoltar i reflexionar sobre diferents experiències que enriqueixen la nostra mirada, que ens ha ajudat a trobar claus del que volem que sigui el nostre projecte educatiu. Algunes de les experiències que hem pogut sentir a les trobades de capacitació ens han despertat la sensació de “això ja ho fem”, “això ho podríem fer”, “nosaltres podem arribar a crear quelcom així”... generant una sensació d’empoderament i que fem bé les coses i només cal donar-li una volta per potenciar-les i donar-les a conèixer.
D’altra banda, ens ha portat a pensar en global, a sortir del nostre projecte de portes endins per fer del mateix un projecte de portes enfora, obert al barri, connectat amb d’altres i, allà on sembla haver-hi més mancances, descobrir-hi un munt de possibilitats. A constatar que de vegades no es tracta de crear un projecte del no res, sinó de repensar el que tenim i com li podem donar la volta per fer-ho més educatiu, més per la gent i més en xarxa, i en això ha estat clau la formació rebuda i els exemples que hem conegut.
Trobem enriquidor el fet de poder comptar amb un facilitador que ens ha ajudat a tenir una mirada més ampla del que som i el que volem i a replantejar-nos el projecte des de les necessitats i oportunitats que volem oferir i des de tot el que ja tenim i només cal reconnectar i mirar des d’una altra perspectiva.
Amb la nostra reflexió voldríem compartir amb d’altres que iniciïn aquest procés que de vegades cal posar la mirada en el que tenim i els aliats amb qui podem comptar; no sempre es tracta de crear coses noves sinó de donar la volta a allò que es fa i pensar quins potencials no estem veient al nostre voltant.
Aprofitem per dir que el projecte ApreniJoc pot arribar a ser un “centre de connexions” al barri de la Salut perquè comptem amb una Comissió d’infància i joventut molt ben coordinada, motivada per al treball en xarxa i que es reuneix des de fa anys cada dos mesos per posar en comú tot allò que fem i fer propostes de projectes que volem fer; amb una escola, l’escola Josep Carner, que acull cada setmana a 60 nenes i nens de les diferents escoles del barri i posa a disposició d’aquests els seus espais (no només físics sinó educatius); i amb una entitat, la Fundació Salut Alta, que lidera, realitza i dona empenta al projecte a través de les seves monitores i educadores, que formen un equip engrescador, dinàmic i creatiu.
I a totes les persones, infants, joves i adults del barri de la Salut, que tot i que de vegades l’entorn no convida a la cura, a l’alegria, al positivisme i a l’acció comunitària, es deixen acompanyar en aquest procés perquè, com tots/es, volen un barri digne, protector, acollidor i educador per a tots els nens i joves.
En aquest procés, a més del grup motor hi han participat, entre d’altres, la Maria Nadeu, directora de la Fundació Salut Alta, i la Núria Fernández, educadora i coordinadora del projecte ApreniJoc, que amb les seves idees i aportacions han fet possible arribar a elaborar la proposta presentada.