Arrenca l’Aliança Educació 360 a les Terres de l’Ebre

Prop d’un centenar de mestres, professors, educadors, famílies i tècnics i representants d’ajuntaments, s’han aplegat a Tortosa per impulsar l’Educació 360 a les Terres de l’Ebre. Durant la jornada, s’ha anunciat l’adhesió de l’Ajuntament d’Amposta a l’Aliança Educació 360

Un centenar de mestres, professors, educadors, representants d’equipaments, ajuntaments i entitats de les 4 comarques de les Terres de l’Ebre s’han aplegat a Tortosa per a impulsar l’Educació 360.

Objectiu aconseguit 

La trobada, impulsada per l’Aliança Educació 360 i agents educatius molt diversos de les Terres de l’Ebre, ha acomplert el seu objectiu: generar connexions entre les entitats i actors que han participat de la jornada. Els assistents han compartit projectes i contactes per a continuar la relació que s’ha generat entre molts d’ells.

Organització col·lectiva

A l’inici de la jornada, Anna Panisello, presidenta del Moviment de Renovació Pedagògica de Terres de l’Ebre i Núria Duñó, coordinadora de l’Aliança Educació 360 han posat en valor l’organització col·lectiva de la trobada i han volgut reconèixer la tasca i el valor de la feina que fan moltes entitats, centres educatius i municipis, en clau d’Educació 360.

D’altra banda, Rosa Palmer, dinamitzadora de la Fundació Gentis, ha avançat als assistents que aquesta feina col·lectiva tindrà la seva continuïtat, a partir d’aquest mateix mes de maig. De fet, s’ha fixat ja la propera reunió per al pròxim 29 de maig.

En el context de la jornada, s'han adherit a l'Aliança Educació 360 els ajuntaments d’Amposta i de Tortosa.

Reflexió internacional

El reconeixement dels aprenentatges més enllà de l'horari lectiu i la convicció que connectant espais i agents educatius es promouen més i millors oportunitats educatives és una reflexió que s'està fent arreu del món. El director de l’Aliança Educació 360, Carles Barba, ha assegurat que l’Educacio360 apareix ja en aquest mapa internacional.

Inspiració i debat: 8 experiències d’Educació 360 a les Terres de l’Ebre

Els projectes que s’han presentat avui a la jornada aborden temàtiques molt diverses: famílies en xarxa; acció artística comunitària; natura, societat i escola; acció comunitària amb la població gitana de Tortosa; ecosistema biblioteca-escola- família; diversitat sexual als centres educatius; vincles entre la gent gran i els infants de Tortosa i esport i activitat física.

Resum d’experiències

Entitat: Xarxa AMPA i AFA  d’escoles de Tortosa – Roquetes.

Descripció: A finals de l’any 2016, a través de la FAPAC, algunes AMPA i AFA d’escoles de Tortosa i Roquetes es van agrupar  per poder compartir projectes.

Objectius: Establir canals de comunicació fluïts entre les diferents AFA/AMPA de la ciutat. Compartir activitats, tallers, xerrades, extraescolars... que es realitzen a cada escola per obrir-les a tota la resta. Compartir maneres d’organitzar-se, d’afavorir la participació de les famílies, de treballar com a AFA/AMPA i compartir mirades educatives, oferint una mirada cohesionada a totes les famílies del municipi. Col·laborar amb iniciatives solidàries i accedir a diferents formacions proposades per la FAPAC

Acció artística comunitària

Entitats: Tataküa cooperativa i Fundació Gentis

Descripció: Proposta participativa d´intervenció artística comunitària que, basada en la creativitat, fomenta les relacions entre les persones i contribueix a construir marcs d’interacció tot revertint en els participants, en aquest cas les i els joves del Centre de Noves oportunitats d´Amposta  i la comunitat en la que viuen.

Objectius: Desenvolupar un projecte cooperatiu per apropar dos espais educatius, l´Espai Tataküa i el Centre de Formació d’Adults Lo Pont, dins del programa Noves Oportunitats, de contextos diferents però sota un mateix enfoc pedagògic, l´aprenentatge vivencial. I coproduir una intervenció creativa comunitària per fer de l´art i la natura, un mitjà de diàleg, d´ expressió i de comunicació, ajudant a construir nous processos relacionals en els que els seus participants s´apoderin per transformar el seu entorn.

Centres educatius: Escola Enric Grau Fontseré i Entorn d’Aprenentatge de Sebes i Meandre, Flix.

Descripció: Experiències conjuntes que volen socialitzar els espais naturals i aprofitar qualsevol esdeveniment a la natura en clau educativa. Es fan cursos, activitats formatives, voluntariat, jornades tècniques, pràctiques. També recuperació de zones naturals amb espècies autòctones, implicació de les famílies, administracions, entre altres. Es participa en projectes solidaris (Festa i Cursa Cigonyes, Collita Oli de la Reserva, Capta solidària, Marató de TV3, entre altres) i Projectes compartits amb l’Entorn d’Aprenentatge de Sebes i Meandre de Flix: sortides, colònies, projectes d’aula, etc.

Objectius: Apropar la natura a totes les famílies del municipi, implicar la comunitat en la conservació dels espais naturals i proporcionar activitats educatives fora de l’entorn escolar formal.

Acció comunitària amb la població gitana de Tortosa

Entitats, organitzacions: Ajuntament de Tortosa, Càritas i Creu Roja, ACISI, EAP i centres educatius dins del marc del Procés comunitari de Tortosa.

Descripció: El projecte treballa amb diferents àmbits d’actuació:

  • Treball Educatiu. La millora de l’escolarització es troba a l’ensenyament primari, però cal encara millorar molt amb els resultats acadèmics i les habilitats socials.
  • Treball amb Joves. Ens trobem amb una comunitat on la majoria dels seus joves no han obtingut la titulació mínima i no poden continuar la formació professional reglada.
  • Treball amb la població adulta, la millora de les àrees instrumentals, amb un grup de treball amb l'atenció individualitzada a partir dels coneixements previs de la persona adulta i de les necessitats manifestades.

Objectius: Promoure accions que facilitin la millora de la salut, la formació bàsica, instrumental i l'ocupacional, per tal de garantir els hàbits saludables necessaris per a la inclusió sociolaboral, així com la millora de la interacció de la comunitat gitana amb l'entorn, millorant la visió i les expectatives dels recursos tècnics sobre aquesta.

 Un triangle necessari 

Equipament, ajuntament, centre educatius:  Ajuntament d’Amposta, Biblioteca Comarcal Sebastià Juan Arbó d’Amposta i centres educatius del municipi

Descripció: La BCSJA  ofereix actualment diverses activitats dirigides a alumnat i famílies dins de l’espai i el temps no lectiu que, d’una forma o altra afavoreixen, la millora acadèmica,  a través diferents actuacions. Entre altres: Jornada de literatura infantil en família (juntament amb l’Ajuntament d’Amposta i l’Institut de la Infància), Tarda de “Jocs sense endolls”, BibLab Laboratori d’idees: tallers en famílies (robòtica, estampació, paper reciclat,kapla,...), “Join the conversation” (grup de conversa en anglès per a joves de 12 a 16 anys), Bebeteca 0-3 anys (organitzat juntament amb el SIS)

Objectius: Posar en el valor de la lectura i la seva importància en el procés d’aprenentatge. Encomanar, acompanyar i emocionar a infants, joves i famílies a través de propostes culturals diverses amb les premisses de  qualitat, gratuïtat i equitat.

Entitat: LGTeBre

Descripció: Realització de tallers i dinàmiques vivencials per conscienciar i sensibilitzar els infants i adolescents de la diversitat sexual. Aquesta formació va dirigida a centres educatius, infants i adolescents, així com també a persones adultes d’altres contextos. En aquest sentit també es fa formació similar a policia local, entitats esportives del municipi, i la ponència inaugural les jornades de medicina a la URV.

Objectius: Educar en valors i respecte vers la llibertat d’elegir com i a qui estimar, la  d’un mateix i la dels altres.

Contacte: LGTEbre 

Un projecte per crear vincles entre la gent gran i els infants de Tortosa

Entitat: Associació Atzavara-arrels

Descripció: Aquest projecte pretén generar espais de trobada entre infants i gent gran, creant un clima adient per establir sinergies positives a través de diverses activitats, (cantant alguna cançó, pintant, explicant contes, jugant a jocs de taula, realitzant manualitats, etc). Busca aprofitar les similituds que hi ha entre els infants i la gent gran, en relació a les habilitats motores, psicomotrius i en molts casos memorístiques que presenten les dues parts. Es tracta de crear un vincle de proximitat, d’estima mútua propiciada per la cooperació entre tots i totes.

Objectius: Crear un vincle afectiu entre els infants d’Atzavara-arrels i la gent gran dels diversos centres del barri i la ciutat a través de diferents activitats i jocs.

Contacte: Atzavara-arrels

Centre educatius i entitats: Institut Escola Daniel, EMD, AMPA, Fundació Mercè Pla, CEE Sant Jordi, EUSES, Jesús Esport i Clubs esportius de Jesús

Descripció: Una setmana on es pretén que la comunitat educativa practiqui de forma lúdica i mai competitiva, diferents activitats esportives. En aquesta setmana es practica el treball cooperatiu, s’intenta transmetre els valors que aporta el món de l’esport, i es visibilitza i consciencia a l’alumnat de l’esport adaptat.

Objectius: Oferir una proposta educativa en horari lectiu i no lectiu de caire inclusiu, que fomenta la convivència entre els diferents membres de la comunitat educativa i consolida el treball en xarxa, fent ús de les aliances, amb les entitats de l’entorn (administracions i associacions).