EducArts
EducArTS Zona Nord és una iniciativa de Pla de Barris i es desenvolupa als barris de Ciutat Meridiana, Torre Baró i Vallbona de la ciutat de Barcelona. La seva gestió, adjudicada a través d'un concurs públic, és a càrrec de la Fundació L'ARC Música, a partir de l'experiència en projectes i programes d'arts escèniques per a la inclusió social de Xamfrà, centre socioeducatiu i artístic que aquesta Fundació té al barri del Raval de Barcelona des de fa 16 anys.
La mirada, des de la que duem a terme EducArtS és la d’una "temptativa" pedagògica, que es val de les arts escèniques com a eines socioeducatives, i que vol caminar cap a la millora de les oportunitats educatives dels infants i joves d’aquests barris. EducArtS va començar a desplegar-se el mes d’octubre de 2017, d’entrada en franges d’horari lectiu, en tots els cicles de les quatre escoles públiques d’infantil i primària de la Zona Nord. Des del 2018 incorpora, també EducArtS, l'escola concertada de Zona Nord i l'Institut Picasso.
El repte al que , d’entrada, EducArtS es plantejava afrontar, va partir de la demanda, per part dels centres educatius, de treballar l’acompanyament de l’estat emocional dels infants, per contribuir a la seva millora i per provenir-los d’eines per gestionar els conflictes. El segon repte demandat era el de
EducArtS, des d’un principi, contempla la implicació necessària de diferents agents de la comunitat educativa (el propi equip d’artistes-formadors que duen a terme els tallers, acompanyats de l’equip de coordinació, els equips directius i docents de les escoles. D’una manera progressiva es contempla i, de fet, està tenint lloc, l’ampliació d’agents del territori que s’impliquen i participen en el desplegament d’EducArtS (principalment educatius, socials i culturals) i de les famílies.
A partir del 2019, i en coordinació amb les AFAS de Zona Nord, equipaments i entitats dels tres barris, s'inicia oferta de tallers artístics fora escola.
El repte d'EducArtS és: acompanyar, a través de les arts escèniques, a infants i joves de zona nord dins i fora escola, per contribuir a que es facin un projecte de vida propi i amb uns valors que vetllin pel bé comú.
La raó de plantejar-nos aquest repte té a veure amb la situació d’inequitat educativa i social d’aquest territori, en el que conflueixen diferents factors desencadenants de processos d'exclusió social. Caminar per assolir-lo demana permanència i constància en l’acció, demana partir del treball d’uns elements clau (des de la interpel·lació a la comunitat i des del preguntar-nos sobre el per a què el què, i per a qui eduquem), que involucrin la comunitat a diferents nivells, que de manera progressiva es coresponsabilitza com a agent educatiu (en una clara aposta per una mirada transversal, de 360º, on tot agent interpel·lat esdevé agent educatiu).
EducArtS duu a terme aquest acompanyament a través de la pràctica artística, on els diferents llenguatges són eines precioses d’accés a l’expressió emocional i estètica conjunta i compartida, que fa de la implicació personal, l’escolta, el respecte, la complementarietat i la cooperació, requisits necessaris i compartits per la voluntat individual i grupal, de viure una experiència estètica, que aporta bellesa i benestar a tothom que hi participa.