El Passaport Edunauta al Pallars Jussà, una eina per a la cohesió del territori

Passaport Edunauta al Pallars
La implementació del passaport al Pallars Jussà ha permès treballar la cohesió del territori i reforçar el coneixement de l’entorn als infants que hi viuen.

El Pallars Jussà, comarca pirinenca que inclou una catorzena de municipis, és un dels territoris que impulsa el Passaport Edunauta, un projecte centrat en l’ampliació d’oportunitats educatives en el fora escola fomentant l’equitat d’accés de tota la població. Des del curs 2020-2021 impulsen el projecte amb més de 230 alumnes de Cicle Mitjà de Primària de 6 escoles rurals de la comarca. El seu cas és força singular ja que es tracta dels pocs territoris rurals que ha implementat el Passaport Edunauta. Quins són els reptes de l’aplicació del Passaport Edunauta en entorns rurals? Què els ha aportat aquest projecte i com l’han iniciat? En aquest article, Victòria Xifré Arroyo i Rosa Amorós Capdevila, dues de les persones responsables de la posada en marxa del Passaport Edunauta al Pallars Jussà, reflexionen sobre la seva experiència.

Inici del projecte

La implementació del projecte del Passaport Edunauta al Pallars Jussà es lidera des dels Serveis Educatius a través del Centre de Recursos Pedagògics. “Nosaltres tenim un pla comarcal en el qual reunim totes les activitats educatives que s’ofereixen al Centre de Recursos des d’institucions i organismes públics” explica Victòria Xifré Arroyo, directora del Centre de Recursos Pedagògics del Pallars Jussà. “Nosaltres formàvem part d’un grup de treball d’Educació 360 de l’Alt Pirineu i Aran, i la nostra intenció era fer algun projecte relacionat. Sumar-nos a la crida del Passaport Edunauta va ser una proposta de l’Oficina Jove del Consell Comarcal. Amb un treball conjunt amb aquests, ens va semblar que la iniciativa del Passaport Edunauta ens encaixava força bé per a donar resposta dos grans reptes; promoure l’equitat en l’accés a oportunitats educatives i potenciar el coneixement i cohesió territorial.

“Vam creure que aquest era un projecte interessant per la nostra comarca, perquè hi havia molta diferència entre infants que participaven a moltes activitats extraescolars i activitats fora l’escola i els que no. Vam pensar que era una oportunitat per igualar els aprenentatges de fora l’escola”, afirma la Victòria. D’altra banda, també s’ha pogut enfortir la cohesió del territori i el sentiment de pertinença a la comarca: el Passaport Edunauta ha incentivat que els infants del Pallars Jussà coneguin la comarca i els municipis que en formen part, i ha fomentat la mobilitat entre poblacions del territori. “És molt important que els nostres infants coneguin la comarca i les oportunitats que tenen, ja que viuen aquí. Moltes vegades no han estat ni al poble del costat, i cal animar-los perquè hi vagin, ho coneguin i en gaudeixin. Aquest és un dels grans reptes que tenim en l’àmbit de la nostra comarca. A vegades tenen activitats a 10 quilòmetres i no les coneixen”, explica la Rosa.

La proximitat i el tracte personal amb tots els agents que en formen part, és clau per al desplegament

En aquests moments, el Pallars Jussà té 23 espais edunautes consolidats entre aquests en destaquen diverses entitats museístiques i de l’entorn natural i cultural del Pallars Jussà, museus, biblioteques, espais d’interpretació, entre altres. L’objectiu és el d’afegir-ne uns quants més. “Cada vegada que sorgeix l’oportunitat se’n sumen, és dinàmic i anem avançant”, afirma Rosa Amorós Capdevila, mestra, alcaldessa d’Isona i tècnica del Centre de Recursos Pedagògics del Pallars Jussà responsable del projecte.


Font: Geoparc Mundial Unesco Orígens

 

Teixir aliances amb les entitats del territori és un dels aspectes més importants a l’hora de posar en marxa i implementar el Passaport Edunauta. En un entorn rural, és clau la proximitat i la relació personal amb els agents, entitats i institucions susceptibles d’esdevenir destinacions Edunautes.

A l’inici, “vam convocar tant al professorat com als agents a una reunió per explicar-los el projecte. A la convocatòria d’entitats potser en van venir cinc o sis, van ser poques. El que millor ens ha funcionat és trucar portes: hi ha hagut una feina de trucar, porta a porta, i d’acompanyament”, afirma la Victòria. “Aquí hi ha un tracte personal que en altres llocs no hi és, i l’hem aprofitat per fer veure a les entitats la necessitat i la importància de formar part d’aquesta xarxa del Passaport Edunauta”. De forma progressiva i continuada “els hem explicat què suposava el passaport, i tota la part educativa els ha interessat molt, sobretot el fet que els infants facin co-partícips de tots els aprenentatges als seus companys d’aula”, destaca la Rosa.

“A banda d’explicar-los molt bé el projecte i posar-nos a la seva disposició pel que calgués, també hem entrat moltes vegades als propis espais amb l’ordinador al davant, i hem estat molt presents. Som una comarca, però som poca gent, i aquesta proximitat ens ha anat bé. Sovint ens coneixem personalment. El fet d’acompanyar a les entitats i a les institucions i fer el procés conjuntament ha ajudat força. En territoris més grans aquesta part és més complicada”.

“El Passaport Edunauta ens permet donar a conèixer espais on moltes vegades s’hi fan activitats a les quals els infants no hi anirien, o que potser no son tan conegudes per a ells, i amb aquesta eina els possibilitem l’oportunitat que les coneguin. Això ens permet fer promoció dels nostres espais al territori a través del catàleg d’activitats del Passaport Edunauta”.

Entre les activitats que s’ofereixen, hi ha obres de teatre, entrades per als museus i centres d’interpretació de la comarca, sortides a la natura o caminades a alguns dels pobles de la zona. També s’hi inclouen les activitats que programa mensualment la Biblioteca de Tremp, que és molt activa. El catàleg és una oportunitat per a gaudir de gimcanes, conèixer entorns naturals com els plans de Palau de Noguera, conjunts arquitectònics Casa Mauri i Molí de l’oli de La Pobla de Segur, una descoberta tecnològica al museu hidroelèctric de Capdella o una visita a les petjades de dinosaures d’Orcau. També s’ha apostat per incloure iniciatives com festivals, esdeveniments o activitats puntuals. “És una bona manera de donar a conèixer aquestes iniciatives que tenen lloc a la comarca durant l’any” subratlla la Rosa.

Els reptes per a seguir consolidant el projecte en un context post-pandèmia:

Alguns dels principals reptes que han identificat des del Centre de Recursos Pedagògics del Pallars Jussà i sobre els que seguir treballant són:

Potenciar la difusió i l’aprofitament de totes les funcionalitats: l’escola com un agent clau

És clau per a donar a conèixer i consolidar el Passaport Edunauta, comptar amb la complicitat dels centres educatius, especialment de, especialment en l’àmbit de les tutories. “És molt important que les escoles treballin el passaport, perquè hi ha material de tutoria que està molt ben fet. Si l’escola hi dona importància, les entitats també n’hi donaran més. Especialment per a animar a visitar els espais. Aquest és el nostre gran repte, al qual destinarem el màxim d’esforços en els propers cursos”, afegeix la Rosa; “sense oblidar el paper de les Associacions de Famílies i mostrar el passaport com una oportunitat per als seus fills i filles”, explica la Victòria.


Font: Servei Educatiu dels Pallars

 

També s’han plantejat diverses estratègies: per exemple, que els infants que ja han utilitzat el passaport i ja tenen diversos segells d’activitats expliquin la seva experiència a altres infants, o donar-hi impuls a través dels mitjans de comunicació locals de la comarca. “En alguna de les trobades que farem per promocionar el Passaport, convidarem a la Televisió dels Pirineus, que s’encarrega de les notícies de la nostra zona, i a altres mitjans de comunicació”, explica la Rosa.

La dificultat de la mobilitat i el transport en un territori ampli i dispers

Un dels desavantatges de l’aplicació del Passaport Edunauta a l’entorn rural són les dificultats de transport i mobilitat per desplaçar-se entre les diferents poblacions de la comarca. “El problema que tenim són les distàncies. Som una comarca amb pobles molt dispersos, poc poblats, i no hi ha transports públics. Si no tens cotxe és un problema a l’hora de fer activitats”, afirma la Victòria. “D’entrada, no tenim mitjans per poder traslladar als infants, però com que portem els cartells d’activitats a les escoles, els alumnes poden veure les activitats que es fan a tota la comarca i, si n’hi ha alguna que els agrada, els pares i mares es poden posar d’acord per anar-hi”, explica la Rosa.

La recerca de l’equitat per a trobar fórmules per ajustar els costos i eliminar barreres d’accés

En aquest sentit, des del Pallars Jussà també estan treballant la qüestió del cost de les activitats per tal d’avançar cap a l’equitat, ja que reduir les desigualtats és un dels elements centrals del Passaport Edunauta. Precisament, en el moment de presentar-los la iniciativa, el professorat de la comarca va destacar el potencial d’aquest projecte per corregir les desigualtats que hi ha dins l’aula, amb una població escolar que ha canviat molt en pocs anys i que ara acull un nombre més elevat de famílies vulnerables.

“El professorat veu el passaport com una bona eina per tal que aquestes desigualtats minvin. Es tracta, doncs, que a les activitats hi participin el màxim d’infants i que el cost sigui el més baix possible. De vegades hi ha entrades que són una mica més elevades, però intentem que siguin gratuïtes o que no passin dels 3 euros, perquè considerem que és un preu força assequible. Tothom s’hi ha avingut. El Consell Comarcal, que ens dona suport, ens ha dit que buscarà la manera de fer un preu especial pels infants que participin a les seves activitats i que portin el passaport”, destaca la Rosa.

Balanç positiu

Malgrat la complexitat d’alguns aspectes i els reptes que tenen per davant, el balanç que fan des del Centre de Recursos Pedagògics del Pallars Jussà d’aplicació del Passaport Edunauta a la comarca és molt positiu. El feedback que els ha arribat de les famílies i els infants també és bo, i els anima a voler fer passes per millorar el projecte.


Font: Servei Educatiu dels Pallars i Pallars Digital

“En general, els nens i nenes de la comarca són infants motivats i els agraden les iniciatives com la del Passaport Edunauta. El repte que tenim: donar a conèixer encara més el passaport i que sigui una eina d’aprenentatge atractiva i important”, conclou la Victòria.