Impuls de la Xarxa d’Educació 360 del Camp de Tarragona

Una vuitantena de persones han participat en una trobada a Reus en la qual s’han exposat diverses experiències d’èxit fora escola.

La Xarxa territorial d’Educació 360 del Camp de Tarragona ha celebrat una trobada amb l’objectiu d’impulsar-se arreu dels municipis. La jornada ‘Ecosistemes i Xarxes educatives per l’equitat’ ha comptat amb més de 80 professionals del món de l’educació, la pedagogia i els serveis socials. L’acte ha permès conèixer experiències del Camp de Tarragona en les quals s’ha buscat dialogar al voltant de les necessitats actuals, les oportunitats i els reptes de futur de l’educació més enllà de l’escola.

El Casal de les Dones de Reus ha acollit la primera trobada d’Ecosistemes i Xarxes Educatives per l’equitat de la Xarxa Territorial d’Educació 360 del Camp de Tarragona. Un pas que ha permès promoure i oferir eines a partir de les experiències de diversos projectes amb mirada 360 ja existents a la regió. Així mateix, s’ha apostat per identificar reptes i aportar solucions per combatre les desigualtats educatives que es donen dins i fora de l’escola. Tot plegat sota l’objectiu de construir al Camp de Tarragona una xarxa sòlida i diversa, formada per centres educatius, entitats, ajuntaments i altres agents als diferents pobles i ciutats del territori. El director de l’Aliança Educació 360, Enric Aragonès, ha subratllat que “cal passar d’aquestes iniciatives aïllades a un canvi sistemàtic per garantir les mateixes oportunitats educatives a tots els infants i joves”.

Alhora, davant la proximitat de les eleccions municipals, Aragonès també ha aprofitat per presentar l’agenda ‘Municipis 360, municipis d’oportunitats’. Un document que “vol ser un full de ruta per als ajuntaments, però també per a la comunitat educativa”, ha afegit. L’agenda de polítiques locals 360 recull 28 mesures extretes de municipis en els quals ja s’han posat en marxa i han estat tot un èxit. D’aquesta manera, ha fet una crida per tal que els pròxims líders dels governs municipals identifiquin les polítiques del fora escola com un àmbit important per als seus programes i projectes municipals.

Experiències al Camp de Tarragona

La jornada s’ha dividit en dues taules d’experiències. En primer lloc, sota el títol ‘Quan les experiències de l’entorn es transformen en oportunitats educatives’ ha servit per explicar quatre projectes. ‘Vincles’ és una proposta que, segons la cap de la regidoria d’Educació de l’Ajuntament de Reus, Núria Bruno, “ha de permetre que els nens i nenes sentin els equipaments de la ciutat com un espai més de les seves vides”. També s’ha donat a conèixer TecnoArt, un projecte de l’escola Saavedra de Tarragona que fusiona la tecnologia i l’art i que porta fora de l’escola el treball fet a classe a la Fira TecnoArt. “Hem aconseguit despertar l’interès tecnològic als alumnes amb activitats integradores dins de l’aula que, després, es porten al carrer perquè tota la ciutat ho pugui conèixer”, explica Sergi Moncusí, director de l’escola Saavedra de Tarragona.

La directora de l’Associació Quilòmetre Zero, Marina Claverias, ha exposat el projecte Rossinyol de mentoria socioeducativa entre infants o adolescents i estudiants universitaris o de cicles formatius. “Necessitem establir més aliances amb els centres educatius i les institucions públiques”, ha subratllat. Pel que fa a estratègies educatives, l’Elena Piñol, sòcia de la Cooperativa Cuentropia, ha presentat el projecte ‘Educació a través dels contes’. Piñol ha fet valdre els educadors i ha remarcat que “els contes tracten molts valors que també ens serveixen per educar”.

La segona ronda d’experiències ‘Quan la comunitat es connecta per donar resposta a les necessitats educatives de tots els infants’ ha mostrat la tasca d’ajuntaments com el de Tarragona o el Vendrell. La tècnica de serveis educatius de l’Institut Municipal d’Educació del consistori tarragoní, Jordina Plaza, ha explicat que el projecte ‘Espai públic, espai de joc’ ha permès donar vida a espais com el Parc de la Ciutat amb activitats educatives, culturals i familiars. D’altra banda, també s’ha conegut el treball fet a l’escola Prat de la Riba de Reus, a través del seu director, David Roco. Un centre que ha creat fins a 33 línies d’acció en temps extraescolar per tal de mitigar les persistents desigualtats educatives basades en l’origen social. “Hem treballat de valent per tal que tots els infants de la nostra escola tinguin les mateixes oportunitats fora escola”, ha defensat.

Des de l’Ajuntament del Vendrell, la tècnica de la regidoria d’Educació, Anna Cardona, ha detallat el pla per a la inclusió en l’educació fora escola del municipi. “El nostre objectiu és possibilitar l’accés a tots els infants i joves amb diversitat funcional a les activitats extraescolars del municipi durant tot l’any, curs escolar i període de vacances”, ha afegit. I en aquest conjunt, el director tècnic de la Fundació En Xarxa, Jordi Navarro, ha exposat quina és la situació des dels Serveis d’Intervenció Educativa Inclusius (SIS) que tenen l’objectiu de promoure la inserció social a través de la millora de les capacitats i competències dels nens i adolescents. “Continuarem treballant per trencar estigmes i promoure la inclusió, però es necessita més suport econòmic per part de les administracions”, ha emfatitzat Navarro.

L’acte també ha comptat amb la coordinadora de la Xarxa d’Educació 360 del Camp de Tarragona, Raquel Barbier, qui ha convidat als assistents a unir-se a la plataforma i aprofitar la jornada per establir sinergies. L’acte l’ha clos la tècnica dels serveis educatius de l'Institut Municipal d’Educació de l’Ajuntament de Tarragona, Montserrat Alegre, i el regidor d’Educació de l’Ajuntament de Reus, Daniel Recasens.