Les quatre diputacions i l’FMC s’uneixen per demanar una política d’activitats extraescolars i d’estiu a la Generalitat

Es constitueix la Taula de món local d’Educació 360 per posar en comú els reptes i compromisos per a una educació a temps complet a Catalunya

En el marc de la Jornada Anual “Educació 360: una aposta socioeducativa”, les principals organitzacions del món local s’han unit per reclamar demanar “una política de país que garanteixi l’accés universal i en condicions d’equitat a les activitats extraescolars i d’estiu”, tal com ja van demanar el Parlament i el grup d’experts de millora educativa i com preveu l’Estratègia de lluita contra la pobresa infantil a Catalunya 2024-2030.

Ho han expressat els responsables d’educació de les quatre diputacions catalanes i de la Federació de Municipis al final de la primera reunió de la Taula de món local d’Educació 360, constituïda aquest dijous. La trobada ha permès també compartir estratègies i reptes per a una educació a temps complet.

Fins ara, han estat els ajuntaments qui han liderat polítiques per connectar l’oferta d’activitats educatives més enllà de l’escola, garantir-ne l’equitat en l’accés i articular el treball col·laboratiu entre els diversos agents. Tanmateix, les entitats del món local remarquen que “aquestes iniciatives són desiguals a nivell territorial i no disposen d’un marc compartit ni un finançament estable”. Per això, les diputacions i la FMC demanen  a la Generalitat “un marc compartit, un finançament estable i fórmules clares de corresponsabilitat entre administracions”.

La Diputació de Barcelona va ser una de les entitats impulsores de l’Aliança, l’any 2018, juntament la la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica i la Fundació Bofill. La Diputació de Girona en forma part des del 2019 i l’any 2024 s’hi han adherit també la Diputació de Tarragona, la Diputació de Lleida i la Federació de Municipis de Catalunya. Actualment, més de tres-centes noranta organitzacions i institucions formen part de l’Aliança, entre les quals administracions locals, centres educatius, entitats i xarxes de professionals.  

Han assistit a la reunió:

  • Joan Josep Galiano Peralta, President delegat de l'Àrea d'Educació, Glòria Colom Puigbò, Diputada adjunta de l’Àrea d’Educació, i Marcel·lina Bosch Costa, coordinadora de l’Àrea d’Educació de la Diputació de Barcelona
  • Mònica Alcalà Torrent, Diputada delegada d’Educació i Joventut de la Diputació de Girona
  • Òscar Martínez Agustí, Diputat de Salut Pública de la Diputació de Lleida
  • Joan Sans Freixas, Diputat delegat de Centres Educatius d'Educació Especial, i Josep Baiges Gispert, Diputat delegat d'Ensenyaments Artístics de la Diputació de Tarragona
  • Alba Pijuan, Vicepresidenta i Presidenta de l'Àrea d'Educació de la Federació de Municipis de Catalunya

Catalunya té un problema d’accés a les extraescolars d’estiu i de lleure

Les activitats educatives extraescolars i d’estiu contribueixen a la salut, la motivació, el desenvolupament de competències, la vinculació comunitària i l’èxit educatiu. Tanmateix, hi ha  enormes desigualtats en l’accés i la participació. Cada curs uns 140.000 infants i adolescents no tenen accés a cap tipus d’activitat extraescolar, amb un clar biaix de classe: hi participen el 92% dels infants i adolescents de nivell socioeconòmic alt, però només ho fan el 66% del nivell baix. Pel que fa a l’estiu, 330.000 no participen en cap activitat com casals o colònies. En tots dos casos, el preu és el principal obstacle a la participació entre les famílies de menor nivell socioeconòmic, però també s’hi afegeixen barreres informatives, culturals, geogràfiques o burocràtiques.