Més adolescents gaudint del fora escola. Com impulsar la participació adolescent a les activitats i espais locals de lleure?

És important que en aquesta etapa les persones tinguin accés a oportunitats educatives de qualitat, significatives, tant a dins com a fora de l’escola.

Durant l’adolescència arrenquen les transicions vitals que permetran a la persona adquirir les habilitats, les actituds i la posició necessàries per construir el seu itinerari personal i trobar un lloc en la societat. Per això és important que en aquesta etapa les persones tinguin accés a oportunitats educatives de qualitat, significatives, tant a dins com a fora de l’escola.

L’educació en el lleure és una eina imprescindible per al desenvolupament integral dels adolescents, especialment en un context d’increment de desigualtats educatives com l’actual. Són espais d’interacció i participació on experimentar i aprendre d’altres iguals, sota l’atenta mirada i l’acompanyament emocional de referents educadors.

Tot i això, a l’adolescència es participa menys en activitats fora escola que a la infància. De fet, al voltant d’un 19% dels adolescents no fa activitats extraescolars ni del lleure associatiu. En el pas a l’educació secundària, disminueix lleugerament la participació en activitats artístiques i esportives i de forma accentuada en casals d’estiu. Es mantenen els idiomes i augmenta el reforç escolar, tot i ser una activitat minoritària.

Quins factors expliquen la menor participació dels i les adolescents en les activitats i extraescolars i del lleure que ofereix el municipi? Com podem combatre els obstacles socials, econòmics i culturals que molts adolescents troben pel camí? Quines estratègies municipals funcionen a l’hora d’incrementar la seva participació? Quines mesures ens poden ajudar a assolir una oferta extraescolar adaptada a la diversitat social, territorial, educativa i d’interessos dels i les adolescents? Quin és el rol dels diferents agents locals implicats? Ajuntaments, instituts, entitats socioeducatives i comunitàries, entitats juvenils, per on comencem?

Tot i que no existeixen solucions màgiques ni receptes úniques a aquestes qüestions, cada cop més disposem de coneixement basat en evidències i en l’anàlisi d’iniciatives que ens poden donar llum a aquests interrogants. L’objectiu no és altre que el d’incrementar la participació dels i les adolescents en les activitats extraescolars i del lleure, especialment en entorns vulnerables.

Per abordar el tema, podeu recuperar la presentació de la guia Més adolescents gaudint del fora escola. Com impulsar la participació adolescent a les activitats i espais locals de lleure que va tenir lloc el 5 d’octubre al Palau Macaya.

A la jornada hi van intervenir els experts en joventut i política local Hungría Panadero (Fundació Ferrer i Guàrdia) i Carles Vila (Universitat de Barcelona), coneixerem l’experiència personal de la Fàtima El Gdari (estudiant i esplaiera) i Laura Mencía, cap de projectes de l’Aliança Educació 360 i autora de la guia.

PROGRAMA

10:00 h Benvinguda i presentació

  • Fathia Benhammou, directora de l’Aliança Educació 360

10:10 h Presentació de la guia Més adolescents gaudint del fora escola. Estratègies per impulsar la participació a les activitats de lleure educatiu a càrrec de Laura Mencía, autora.

10:20 h Taula rodona amb la participació de:

  • Fàtima El Gdari, estudiant d’Educació Social i implicada en activitats de lleure educatiu.
  • Hungría Panadero, coordinadora de projectes de la Fundació Ferrer i Guàrdia i amb llarga trajectòria com a investigadora en política juvenil local.
  • Carles Vila, professor de la Facultat d’Educació de la UB i amb llarga trajectòria en el treball directe amb joves en dos ajuntaments.

Condueix: Laura Mencía, cap de projectes de l’Aliança Educació 360.

11:25 h Tancament