Objectiu 2020: caminar cap a un nou model de política pública que garanteixi l’equitat educativa

Aquest any 2020, l’Aliança Educació 360 farà passes decidides perquè les noves polítiques integrin tots els temps i espais educatius dels infants i joves. L’impuls de territoris que connecten oportunitats educatives, generar eines de coneixement i treballar per l’obertura dels centres educatius a l’entorn, principals línies d’actuació.

Millorar l’equitat educativa connectant temps, espais, aprenentatges  i agents educatius. Amb aquest repte, l’Aliança Educació 360 afronta el 2020 amb el ferm propòsit de convertir el dret d’aprendre, més enllà de l’escola, en política pública. Ho fa amb el suport de 250 institucions que en formen part i que treballen ja a Catalunya per dotar tots els infants i joves dels seus territoris d’oportunitats educatives de qualitat.

En aquest sentit, la directora de l’Aliança Educació 360, Fathia Benhammou, ha afirmat, durant la seva intervenció en la Jornada Anual, que “la nostra feina passa per dibuixar futurs. Hem d’impulsar estratègies que ens permetin assolir el canvi que perseguim per garantir oportunitats educatives per a tothom”.

Benhammou assegura que és urgent que els governs locals situïn com una prioritat, en els seus mandats, afavorir l’equitat educativa més enllà de l’escola, identificant necessitats i promovent accions i programes. “El camí cap al canvi que volem no el podem fer sols. Seguirem llançant espurnes en forma de recursos, capacitació, formació a centres educatius, tècnics municipals, entitats... però el canvi només serà possible si, des del territori, es multipliquen les iniciatives comunitàries per impulsar activitats extraescolars de qualitat per a tothom. Entre tots: centres educatius, administració, entitats, món de la recerca... hem de treballar, de forma coordinada, per reduir la creixent bretxa d’oportunitats existent, que es donen de manera especial en el fora escola”.

Impulsant territoris que connecten oportunitats

L’Aliança Educació 360 aplega ja 250 ajuntaments, entitats, centres educatius, xarxes d’àmbits temàtics i territorials, associacions i col·legis professionals i grups de recerca d’universitats catalanes. A més, ha impulsat la creació de xarxes territorials a les Comarques Gironines, Terres de Lleida i Terres de l’Ebre i està treballant per la creació de la del Pirineu. A la demarcació de Barcelona, s’ha constituït la Taula de municipis de Barcelona de l’Educació 360 i també s’ha creat un grup de treball i anàlisi sobre pràctiques i polítiques locals.

Alfredo Vega, diputat delegat d’Educació de la Diputació de Barcelona ha reiterat el compromís polític de la Diputació de Barcelona amb el projecte i amb l’Aliança Educació360. Vega ha explicat que “no ens cansarem de recordar que és, des de la proximitat, des d’allò local, on el treball en favor de l’equitat pren més sentit, des d’on es poden generar amb més eficàcia contextos d’aprenentatge enriquits i itineraris educatius amb sentit, que permetin trajectòries educatives exitoses”.

Seguint les passes de la Diputació de Barcelona, la Diputació de Girona s’han compromès també a ampliar les oportunitats educatives fora escola i, sense exclusions, amb ajuts perquè els ajuntaments de les comarques gironines es formin en Educació 360 i generin nous projectes.

Escanejar la realitat i generar eines de coneixement

El director de la Fundació Bofill, Ismael Palacín, afirma que “el canvi educatiu i social que planteja l’Educació 360 suposa una clara aposta per una nova generació de polítiques públiques, que ha d’impulsar estratègies, programes, protocols universals i alhora mesures per població més desfavorida”. “Cal, doncs, transformar la comunitat en aula que connecti diversos espais i temps educatius i reforçar el paper del territori com a espai d'oportunitats educatives”.

En aquest camí de construcció d’aquesta nova generació de polítiques públiques, l’Aliança Educació 360 ha iniciat una tasca d’escaneig de la realitat, detectant experiències nacionals i internacionals que ha permès extreure coneixements i que té com a objectiu inspirar a d’altres agents educatius. Aquesta és una tasca tindrà continuïtat, en aquest 2020.

Aquest any, com ha avançat Palacín, “també es donaran a conèixer resultats de recerques clau que tenen per objectiu clarificar grans apostes de país per fer avançar amb força l’Educació 360. Una d’aquestes recerques és l’Anuari de l’Educació 360, “que ens ha d’ajudar a identificar quines són les necessitats reals en l’àmbit educatiu que tenen lloc fora dels centres educatius”. També s’està treballant en poder perfilar propostes concretes de política pública quantificades econòmicament.

D’altra banda, l’Aliança 360 treballa per tal de dotar d’eines de coneixement els diferents sectors i àmbits del món educatiu. En aquest sentit, la propera primavera es presentaran dues noves publicacions. La primera d’elles sobre les arts escèniques, elaborada a partir un grup de treball format per diferents professionals experts en l’àmbit dels projectes culturals i educatius comunitaris, que ha elaborat propostes sobre els elements clau que connecten les arts i l’educació des d’una perspectiva comunitària i d’equitat. La segona, una guia adreçada als centres educatius, elaborada a partir del coneixement i metodologia extreta del procés de la Crida Centres educatius 360.

Els reptes pedagògics en els ecosistemes educatius locals

Des de la mirada dels centres educatius, la presidenta de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, Pilar Gargallo, ha situat els següents grans reptes per aquest 2020. Segons Gargallo, “cal generar i estendre la concepció pedagògica de personalització educativa i no des de la individualitat, sinó des del col·lectiu, convertint els infants i joves en els protagonistes de l'aprenentatge, tot fent formació específica als professionals de l’educació”. La presidenta de la FMRP apunta com un altre dels grans propòsits d’enguany “acompanyar els centres educatius que han decidit canviar els seus horaris, en clau de territori”. Gargallo també considera necessari “acompanyar i generar coneixement al voltant del model d'Instituts Escola com a motor de canvi i de transformació pel que fa a la visió d’Educació 360”.