Oportunitat per la transformació educativa a Catalunya

És senzillament espectacular el que està passant al món educatiu a Catalunya. En les dues darreres setmanes del mes de maig s’han produït quatre esdeveniments i espais de gran valor ,promoguts des d’iniciatives diverses i orientats a un mateix objectiu: la transformació educativa.

Tot això passa, paradoxalment, en el darrer tram del curs escolar, en un trimestre excepcionalment curt i comprimit, farcit d’actes de fi de curs i enmig d’un context polític especialment intens. Certament, la preeminència de l’actualitat política esmentada invisibilitza una realitat d’un gruix i una transcendència molt importants.

Esmento aquests espais telegràficament, en que han participat centenars de professionals rellevants de l’educació del nostre país:

18 de maig de 2019: Espai de capacitació de la Crida Centres Educatius 360

18_Maig_Crida_CentresEducatius360

Convocats per l’Aliança Educació 360 i de la ma de la Fundació Jaume Bofill, l’Escola Els Encants de Barcelona ha acollit un centenar de docents de 30 escoles i instituts que han presentat projectes per incorporar la mirada de l’Educació 360 als seus centres.  Es tractava de la darrera sessió de formació i capacitació pels projectes presentats que cerquen la connexió de temps i espais lectius i no lectius, dins i fora de l’escola. Una mirada 360 que proposa l’obertura de les escoles i instituts propiciant connexions d’aprenentatges i vinculació d’agents diversos.

25 de maig de 2019: Trobada pel  Congrés Educació Pública de Catalunya

Congrés_Educació_Pública_2019

L’Institut Escola Costa Llobera de Barcelona ha estat l’espai escollit pels 70 centres que han convocat el Congrés amb el paraigües de la FMRPc.  Un centenar de persones han deliberat sobre els temes principals que hauran de tractar en el curs 19-20. L’equitat i la inclusió ha estat el tema prioritari escollit per parlar de les condicions que han de fer possible l’educació pública a Catalunya en ells propers anys i s’han conjurat per treballar-les territorialment arreu del país.

Àgora_drets_educació

A l’edifici modernista de l’Hospital de Sant Pau, cent-cinquanta persones han respòs a la convocatòria del Síndic de Greuges i l’Institut de Drets Humans per parlar del Dret a l’educació a Catalunya en el marc  de la iniciativa per activar un Pla de Drets Humans a Catalunya. S’ha destacat especialment que els models i societats amb millors resultats educatius són aquelles que han estat més inclusives i equitatives. També que el dret de l’educació no es limita en garantir l’accés a l’escola sinó a l’educació al llarg i l’ample de la vida.

Congrés_Educació_Entorn

La novena edició del congrés promoguda pel Departament d’Educació, el Govern andorrà, l’Ajuntament de la Seu i el Consell Comarcal de l’Alt Urgell ha reunit a tres-centes persones sota el lema Transformació educativa. Xarxes i lideratges pedagògics.

En paraules del conseller Bargalló “la transformació educativa s’ha de fer a partir de la xarxa educativa”. El ex-ministre xilè José Weinstein ha destacat que “la interdependència forma part de l’essència de l’educació”. Angel Castiñeira ha identificat com a una de les principals virtuts del lideratge pedagògic el “lligar la maionesa” per a fer possible les aportacions de tots els agents educatius en una societat nova i complexa.

Energia, compromís i coincidències: la gran oportunitat

Han passat moltes més coses en aquesta mateixa direcció. Serveixin aquests quatres espais primaverals del mes de maig tan sols com a mostra  de l’energia, voluntat, compromís  de milers de persones i també de la gran coincidència dels principals agents de la comunitat educativa en objectius i valors que hi ha en pro del repte compartit de la transformació educativa del país.

En tots ells hi poden trobar de forma clara: el dret de l’educació amb inclusió i l’equitat, la connexió dels diversos aprenentatges, temps i espais educatius i, finalment, la coresponsabilitat i el treball en xarxa com a principi i estratègia per a fer-ho possible.

En poques ocasions històriques s’ha produït una efervescència com l’actual pel canvi educatiu  i un compromís de tanta gent i tants actors diversos.  Donem-li llum, posem-ho en valor i sobretot temps i recursos per fer-ho possible. Cal aprofitar aquesta oportunitat.