El Passaport Edunauta a l’escola: una eina per connectar i dinamitzar els aprenentatges més enllà de l’escola

El Passaport Edunauta a l’escola
Les escoles tenen un paper de baula dins del programa en l’acompanyament als infants per la descoberta d’aprenentatges més enllà de l’escola a partir de fórmules diverses.

El Passaport Edunauta és un programa d’educació 360 que ofereix als infants del territori seguir aprenent en múltiples moments i espais. Els nens i nenes reben un Passaport que els permet accedir a activitats diverses que es troben dins un catàleg construït col·lectivament entre les entitats del territori. Dins d’aquest aquest ecosistema local d’agents amb potencial educatiu i eines de treball hi ha una figura que té un paper destacat i que fa de connector per potenciar aquests aprenentatges: les escoles.

Les escoles són una peça puntal per al programa especialment per la seva proximitat als infants, la possibilitat d’acompanyar-los en aquesta descoberta. El Passaport Edunauta esdevé un recurs modular i adaptable a les necessitats del professorat que pot emprar els diversos recursos i estratègies de treball, aquí en van algunes idees:

El rol universalitzador per garantir l’entrega a tots els infants del territori

Un dels moments més rellevants del programa és l’entrega del passaport als nens i nenes. Aquest és el tret de sortida del programa per a iniciar-se en la descoberta de noves activitats. L’escola és un lloc idoni per a esdevenir aquest punt de partida i central del Passaport Edunauta als territoris. El seu paper és clau per a garantir que tots els infants reben aquest document i que pugui arribar a casa. Un cop feta aquesta entrega els docents poden anar ampliant el treball i que el programa esdevingui un recurs complementari per a treballar amb els infants.

Informar sobre les activitats i contribuir a la motivació dels nens i nenes

A principis de mes, a les aules dels territoris on s’impulsa Passaport Edunauta, els infants esperen amb ganes veure i descobrir el catàleg d’activitats per conèixer quines activitats poden realitzar als equipaments i entitats del seu territori. En el foment d’aquest interès hi contribueixen indubtablement aquesta estona que dediquen els professors i professores a comentar i veure les activitats que es proposen. Aquesta descoberta conjunta resulta efectiva per a engrescar de forma gradual als infants. Aquestes propostes permeten enfortir el paper dels infants dins el grup classe a través de propostes entretingudes on donen un paper als infants per a explicar quines activitats han fet, quines activitats recomanen als altres o fins i tot generar espais de participació conjunta entre ells.

Treballar a l’aula amb continguts del Passaport Edunauta les competències transversals

El Passaport Edunauta també ofereix al professorat un conjunt de materials diversos amb una proposta d’activitats àmplia per a dinamitzar l’acció tutorial. Aquestes propostes van des de materials per a conèixer el programa i les competències transversals que s’expliquen a través dels 9 super poders a materials més aprofundits amb activitats concretes. A la vegada el relat del programa i la seva gammificació permet construir propostes educatives relacionades dins de l’aula.

Una oportunitat per a construir espais de treball intercentres educatius

El programa és també una oportunitat per a treballar conjuntament amb el professorat dels diversos centres educatius d’un mateix territori. Molts territoris aposten per aprofitar espais de trobada o generar-ne de nous per a treballar entre els docents. Aquestes són una bona oportunitat per a conèixer l’eina, generar noves idees de treball, aprendre dels altres i generar noves sinèrgies amb resultats positius en la construcció de vincle.

El repte acompanyar el treball en família i agents socioeducatius

Els resultats del programa apunten a que el professorat que fa un ús del recurs per a treballar amb les famílies fan una valoració positiva de l’eina. Aquesta és una eina útil per acompanyar el seguiment amb les famílies, la recomanació d’activitats concretes per a l’infants.

Un dels reptes és poder seguir construint un treball per a coordinar el treball amb agents socioeducatius per a poder reforçar un acompanyament més global especialment als infants que presenten una major situació de vulnerabilitat.

Les escoles són un dels motors del programa del Passaport Edunauta per a començar a treballar l’equitat i l’accés i les possibilitats que ofereix l’eina permet fer un treball adaptable i gradual a les necessitats.