“El Passaport és una eina perquè la Filmoteca arribi a tots els nens del Raval”
A les 4:45 d’un dissabte, dins la Filmoteca de Catalunya, està a punt de començar una projecció dirigida a infants. Per la porta de l’edifici, entra un nen que observa l’espai i es dirigeix a la taquilla. A les seves mans porta un Passaport i li pregunta si és aquí on fan la pel·lícula de dibuixos. Explica a la persona de taquilla que a l’escola els han donat el Passaport Edunauta, una eina amb la que poder participar a activitats, al catàleg d’aquest mes els hi proposaven visitar aquest equipament entre altres activitats culturals, esportives del barri. Li entreguen l’entrada i li segellen el passaport per acreditar que ha participat.
El nen que viu al barri del Raval és la primera vegada que va a la Filmoteca. Aquella tarda no serà l’únic, fins a 10 nens i nenes del barri gaudiran d’aquesta activitat en grup d’amics, amb els seus pares o sols. El Passaport Edunauta ha contribuït a trencar una barrera d’accés a un equipament del barri, de ben segur aquests infants hi tornaran a repetir.
Un equipament amb vocació de transformació
Des de fa dotze anys, la seu de la Filmoteca de Catalunya és al cor del Raval, un dels barris amb més diversitat i també més vulnerabilitat de Barcelona. I des del principi van tenir ben clara que la seva missió era molt més que ser una sala de projeccions pública: “La nostra obligació és obrir-nos al barri, és un dels pilars de la feina que fem des de l’equip d’educació”, sintetitza Júlia Betrian, que treballa als serveis educatius de la Filmoteca. Segons explica, la Filmoteca i el Raval i la seva complexitat han de tenir una relació recíproca. I això vol dir tenir un impacte positiu per al barri, que en els últims anys ha patit “un procés creixent de gentrificació i expulsió de veïns”, i alhora ser permeable a l’entorn. “No només hem de ser un espai útil, agradable i transformador per a la gent del Raval, sinó que hem de deixar que la gent del barri ens transformi a nosaltres i pugui trobar aquí un espai de participació”, rebla. Una de les eines que han trobat per enfortir aquest lligam amb les famílies de la zona, i especialment els infants, és el Passaport Edunauta. “El passaport ens ajuda a fer més accessible la Filmoteca al fora escola i que els mateixos infants siguin prescriptors del que fem”, assegura.
La Filmoteca ha començat a participar al Passaport fa uns mesos, després de la proposta que els van fer arribar l’equip impulsor del programa, amb les escoles properes al capdavant del seu desplegament, com l’escola Aldana. “Per formar part del Passaport has de tenir una oferta d’activitats gratuïtes i nosaltres fa temps que tenim les sessions infantils els caps de setmana, justament per apropar-nos a aquest públic del Raval”, diu Betrian. El “match” estava pràcticament assegurat.
La participació dins la comunitat: dels projectes comunitaris al vincle amb l’escola
La Filmoteca participa des de fa anys en diverses taules i espais comunitaris del barri, i també tenen lligams amb totes les escoles del voltant perquè l’alumnat hi vagi i conegui l’equipament en algun moment en sortides organitzades des de l’escola. “Però sempre hi havia el repte del cap de setmana”, admet Betrian. En aquest sentit, el Passaport ha suposat un impuls a les sessions infantils per fer-les “encara més accessibles”.
Aquestes sessions infantils -dues cada cap de setmana- s’emmarquen en el projecte FilmoXica, que també té un carnet associat gratuït, i que pretén fidelitzar el públic més jove al cinema. Així, s’organitzen cicles de cinema de tots els temps, de cultures i països diversos i relacionats amb moments i tradicions del calendari. “Intentem reflectir històries que poden ser properes als veïns del barri, fixant-nos en els seus interessos i basant-nos en criteris artístics, i no tant comercials”, afirma Betrian. Combinen tot tipus de projeccions: des de clàssics per veure en família, a versions originals subtitulades al català, pel·lícules doblades o també versions originals en català. Per exemple, en només un cap de setmana es poden veure gratis l’adaptació cinematogràfica de la novel·la “El zoo d’en Pitus” i “Little fugitive”, una deliciosa pel·lícula en blanc i negre del 1953 sobre un nen que s’escapa de casa i deambula per Nova York subtitulada en català.
De fet, l’ús de la llengua a les pel·lícules és un tema de reflexió a la Filmoteca, que navega buscant “l’equilibri” entre oferir contingut en català i no haver de renunciar a grans pel·lícules per no tenir-les en aquesta llengua. Diuen que l’element lingüístic no és una barrera per a infants i joves, però en canvi sí que han notat més frustració entre els adults que no saben llegir en català. Ara un dels reptes que tenen en ment és “incloure més els infants a l’hora de programar” les pel·lícules i tenir més en compte els seus interessos. “Una manera d’incentivar que vinguin és programar pel·lícules en la seva llengua materna”, apunta Betrian.
De cara al futur, també treballen per incloure més i millor el professorat del barri. “Ens agradaria que tots els mestres i professors vinguessin i coneguessin millor la Filmoteca. La coneixen perquè hi venen amb l’escola o l’institut, però mai hem fet una formació en grup per explicar-los tot el que fem”, assenyala la responsable educativa de l’equipament.
L’equipament també treballa per enfortir el lligam amb el teixit social i cultural del barri no és altra cosa que el que ha anat fent la Filmoteca des que es va establir al Raval, on participen de molts projectes comunitaris. Com la iniciativa “Apadrina el teu equipament”, en què diversos equipaments culturals del barri entren en el dia a dia d’escoles i instituts per impulsar-hi propostes formatives integrades al currículum acadèmic. O el projecte “Vivim el Barri”, en què joves del Raval participen d’un taller de reflexió i creació de curtmetratges fets per ells. “Després de molta reflexió sobre com arribar als joves, vam valorar que hi ha un públic no universitari que no consumia cinema i vam pensar que el que podia funcionar era fer cinema”, recorda Betrian. Ara omplen les places a cada convocatòria. “La gent del barri ens ha acollit amb els braços oberts, i aquí aixeques una pedra i surten mil projectes. Es parla del Raval amb molt d’estigma, però nosaltres ens hi hem trobat moltes més coses bones que dolentes”, sentencien des de la Filmoteca.
El Passaport n’és una de boníssima que aterra ara en un barri divers i multicultural, amb dificultats socials i educatives, per convertir-se en una eina més a l’abast de tots els infants i multiplicar les seves oportunitats educatives.