Com podem personalitzar l’aprenentatge a través del Passaport Edunauta?
En Pere espera il·lusionat cada principi de mes que pengin el catàleg d’activitats al suro de la seva classe. Aquest “pòster” de colors vius el convida a conèixer les activitats que ofereix el seu municipi cada mes. Oferiran una nova temàtica que no ha provat encara? Quan participa en una activitat a un equipament li posen un segell al seu passaport que acredita que ha participat i escriu allò que més li agradat, sorprès i pot compartir-ho. El Passaport Edunauta és el programa i eina que permet registrar aquests aprenentatges i oferir aquestes oportunitats educatives a tots els infants a través d’una proposta enriquida d’activitats. La personalització de l’aprenentatge és una perspectiva rellevant a tenir en compte doncs ens permet facilitar la participació dels aprenents, així com reconèixer les diferents oportunitats i experiències d’aprenentatge que es produeixen tant dins com fora les aules.
La personalització de l’aprenentatge com a via per a fomentar la implicació educativa
Les experiències d’aprenentatge no són exclusives, ni es poden reduir, al context escolar. En aquest sentit, la personalització de l’aprenentatge, en tant que conjunt d’estratègies, recursos i actuacions encaminades a fomentar aprenentatges amb sentit i valor personal, suggereix tenir en compte la capacitat de decisió i reflexió de l’aprenent, així com la necessitat de connectar les seves experiències d’aprenentatge més enllà d’on aquestes s’hagin suscitat.
En aquest sentit, hi ha tres elements clau implicats en les pràctiques pedagògiques que busquen la personalització dels aprenentatges.
- En primer lloc, es té en compte els interessos, motivacions i necessitats dels aprenents. Això no significa que els interessos personals siguin l’element final de l’acte educatiu. Significa que a partir d’ells podem crear interessos nous, doncs de fet els interessos es co-construeixen.
- En segon lloc, es reconeix i fomenta la capacitat dels aprenents en prendre decisions al voltant dels diferents processos d’ensenyança-aprenentatge. Això no significa que l’aprenent sigui el melic del món. Significa que s’assumeix la seva responsabilitat i capacitat de decisió amb l’ajuda i mediació pedagògica proporcional i necessària.
- En tercer lloc, l’aprenentatge vivencial no vol dir que amb l’experiència, l’acció (“aprendre fent”), sigui suficient. Requereix reflexió, vinculació d’experiències d’aprenentatge més enllà dels contextos on aquestes s’hagin donat. Ser conscient de què he aprés, com ho he aprés, què puc fer per aprendre més i millor.
El Passaport Edunauta, una eina per a personalitzar el “viatge” de cada infant
El Passaport Edunauta és una eina que emula un document de viatge i que cada nen i nena se’l pot fer seu singularitzant-lo. És en aquest on es recullen totes les activitats que fan, permeten el seu reconeixement i la seva visibilització. El programa contribueix a teixir un ecosistema local d’aprenentatge vinculant espais, moments educatius i agents socials, educatius i comunitaris. Tanmateix es parteix de la premissa segons la qual les experiències d’aprenentatge no són exclusives, ni es poden reduir, al context escolar i, per tant, es requereix connectar l’anomenat “temps no lectiu” amb les competències i aprenentatges escolars.
El passaport s’inicia amb un element de personalització clau, la pregunta al voltant de “qui sóc?”, aquesta pregunta ens permet identificar els interessos i elements més importants i significatius per a l’aprenent. Un “dibuix identitari”, on es representen les activitats, aficions, persones, objectes, situacions i espais més importants per a l’aprenent, pot permetre, en aquesta línia, identificar els interessos i identitats en construcció per conèixer més i millor l’alumnat.
Per altra banda, més que “validar” la participació en una determinada activitat, equipament o servei, la pregunta que es formula és “Què he après?” Això és fonamental, doncs es tracta d’una pregunta epistèmica, és a dir, una pregunta que genera coneixement. La reflexió participa de l’aprenentatge d’una manera fonamental. Aquesta pregunta, per altra banda, la podem portar en el context escolar per facilitar connexions d’aprenentatges fets en diferents situacions, en diferents contextos, portant aquestes experiències de la biblioteca a l’aula, de l’aula al museu, del museu a casa, de casa a Internet, etc. Aquesta és una idea important del passaport, que defineix de fet l’aprenentatge. L’aprenentatge és un procés, una “dynamis”, un moviment, un viatge.
Com reforçar aquesta personalització? El rol dels agents prescriptors acompanyant i reconeixent
L’escola pot esdevenir un espai que vagi més enllà de l’entrega de passaports i comunicar les activitats que tenen lloc. El professorat té un recurs i una informació que pot aprofitar per personalitzar l’aprenentatge a través de:
- Generar activitats d’alfabetització, lectoescriptura, a partir d’elements del dibuix identitari (una redacció a partir d’un d’aquests elements singulars en cada cas específic).
- Pot convertir el “desig a fer realitat”, pregunta del Passaport, en un projecte de recerca acadèmic.
- Pot també partir d’aprenentatges realitzats en el “fora” escola (respostes a la pregunta “què he après?”) per ancorar-los, ampliar-los, vincular-los amb allò fet “dins”.
- Pot incorporar el mateix Passaport Edunauta en un Pla Personalitzat d’Aprenentatge on a més apareguin objectius d’aprenentatge, co-firmats per l’aprenent, el tutor/a, la família, amb un recorregut per assolir-los.
En definitiva, el Passaport Edunauta no serveix només per identificar i posar en valor tot allò que s’aprèn fora de l’escola, que també, sinó que pot acompanyar, com experiències pioneres estan demostrant, el procés d’orientació i acompanyament escolar, així com el propi desenvolupament curricular i competencial (comprensió lectora, matemàtiques, llengua). A més, permet fer-ho en clau comunitària, així com sota lògiques de personalització encaminades a fomentar aprenentatges amb un major sentit i impacte, tant personal com social.