Raval Estiu Educatiu i Passaport Edunauta: una unió per a l’equitat educativa
Treballar en xarxa per ampliar oportunitats educatives
Fa vint anys que la Fundació Tot Raval treballa diàriament en xarxa per trobar espais de treball compartits entre totes les entitats, equipaments i institucions del Raval, per millorar la cohesió social, la participació i la convivència en una de les zones més diverses i més poblades del país.
L’àmbit educatiu és una de les vies més importants per fer-ho, i és per això des de fa temps s’esforcen per enfortir la comunitat educativa del Raval, reconèixer els agents educadors del barri i vincular les escoles amb l’entorn per millorar les oportunitats educatives dels infants que hi viuen.
“La força del nostre projecte és la xarxa comunitària”, assegura Anna Lite, tècnica de l’àmbit socioeducatiu de Tot Raval i coordinadora de Raval Estiu Educatiu, que reivindica que la confiança entre les entitats, la tradició de treballar conjuntament i l’anàlisi i la recerca conjunta de solucions és el que dóna sentit al projecte. “Els professionals de les entitats estan permanentment en contacte per detectar les necessitats dels infants del barri. Totes acabem cooperant, i no competint, per buscar solucions”, afegeix.
L’estiu un moment clau per combatre la pèrdua d’oportunitats
I en aquest sentit, Raval Estiu Educatiu és un projecte fonamental: la idea va néixer l’estiu del 2020, l’any de la pandèmia, quan van fixar-se el repte de garantir un lleure educatiu de qualitat per a infants i joves després de tres mesos sense escola vinculant els móns educatiu, social i cultural del Raval. Des d’aquell any, Raval Estiu Educatiu organitza una programació d’activitats culturals i educatives de lleure gratuïtes per als infants i joves del barri.
En aquest cas, davant l’aturada escolar i el risc que les diferències educatives augmentessin al barri, els equipaments culturals, les entitats socioeducatives i els serveis municipals van autoorganitzar-se per programar tallers gratuïts de cinema, música, arts escèniques, jocs o tecnologia. “Els equipaments ja hi eren i feien bona feina. Només calia aprofitar-la i vincular-la amb la resta del món educatiu, social i cultural del barri”, explica Lite.
Aquest estiu 2024, 1650 infants del barri han participat a les 76 activitats organitzades per Raval Estiu Educatiu a través d’equipaments com el Liceu, el CCCB, el MACBA o la Filmoteca.
Programes units que sumen capacitats per seguir educant a l’estiu
Quatre anys després, el projecte ha evolucionat i la gran novetat de l’edició de l’estiu del 2024 és que s’hi ha introduït el Passaport Edunauta com un recurs més per dinamitzar aquestes activitats.
Una aliança, Tot Raval-Passaport Edunauta, que ha permès fer un pas més en la dinamització de les activitats de lleure educatiu: si fins aleshores des de Raval Estiu Educatiu elaboraven un mapa amb els refugis climàtics, àrees de descans i lectura i espais de joc i esport per als infants i famílies, amb el Passaport han trobat una eina nova per difondre un catàleg d’activitats.
La metodologia del programa permet seguir sumar al potencial del Raval Estiu Educatiu. La revisió i construcció del catàleg d’activitats de tots els equipaments i entitats del barri amb un enfoc més comprensible i propera a l’infant. A part de la l’experiència que posa als nens i nenes al centre de l’experiència per cercar propostes. “De seguida vam veure que el Passaport ens podria ajudar amb el què ja fèiem: és un instrument que posa l’infant al centre, perquè el fa protagonista per decidir què vol fer”, remarca Anna Lite.
Diuen des de Raval Estiu Educatiu, que el Passaport Edunauta els ha permès testejar una “bona pràctica educativa”, recollir informació “valuosa” i avaluar el que passa al barri, des d’una òptica d’equitat i igualtat d’oportunitats. “Ha funcionat molt bé tenir un catàleg d’activitats que posa en valor el fora escola i evidencia que no només es fa prescripció educativa des de les escoles”, sentencia Lite.
Una aliança amb recorregut per a seguir aprofundint
Des de Fundació Tot Raval creuen que la suma dels dos programes “té potencialitats” i encara pot fer un salt més gran quan l’eina estigui plenament consolidada durant el curs escolar i més centres educatius i entitats l’utilitzin i en siguin impulsors.
Tot just fa un any que alguns equipaments del barri, com la Filmoteca, i algunes escoles de la zona, com l’Escola Aldana, participen en el Passaport. “Volem que s’enforteixi durant el curs amb les escoles i entitats que ja s’hi han sumat, perquè després a l’estiu sigui més fàcil fer el vincle amb els infants i joves”, diu Lite.
Algun dels reptes per a seguir treballant passen per: com millorar l’espai públic, que a vegades és “hostil” per a les famílies o fer més accessibles les propostes a la diversitat del barri. “Potser estem programant des d’una mirada determinada i no atenem les necessitats de les famílies”, diu Lite i afegeix: “Hem de ser més proactius a l’hora d’escoltar-les i fer propostes més permeables”. A més, també es plantegen fer créixer el catàleg d’activitats perquè sigui més divers, malgrat que per això també és clau que les entitats siguin sostenibles econòmicament.
Tot plegat, una feina de llarg recorregut que des de fa anys fan a Fundació Tot Raval i que el Passaport Edunauta pot ajudar a enfortir per tal d’augmentar les oportunitats educatives dels infants i joves del Raval.