El desplegament del programa d’extraescolars artístiques i científiques en el marc de Pla de Barris de Barcelona
“EXTRA!!EXTRA!!” aglutina el conjunt de propostes de pràctiques extraescolars de caràcter artístic, tecnològic i científic que ha començat a desplegar-se aquest curs 2022-2023 als centres educatius públics, el Besòs i el Maresme (Districte de Sant Martí), Bon Pastor i Trinitat Vella (Districte de Sant Andreu), Roquetes, el Turó de la Peira, Prosperitat , Ciutat Meridiana, Torre Baró i Vallbona (Districte de Nou Barris) el Carmel (Districte d’Horta Guinardó), el Raval (Districte de Ciutat Vella) i el Poble-sec (Districte de Sants-Montjuïc).
Tots aquests territoris tenen en comú el fet de formar part del programa Pla de Barris de Barcelona donat que reuneixen tot un seguit d’indicadors socials i econòmics que reflecteixen un nivell de desigualtat més acusat respecte a la mitjana de barris de la ciutat de Barcelona.
Tal i com establia a la mesura de govern presentada des de l’Ajuntament de Barcelona, Cap a una política pública de Cultura i Educació (2019), així com en la proposta L’Estratègia de ciutat: Cap a una política de tardes en barris educadors: Oportunitats educatives i culturals extraescolars i amb equitat per infants i adolescents de Barcelona (2022) calia desenvolupar una actuació preferent per a assegurar una participació mínima dels infants en territoris de més complexitat en activitats artístiques, culturals i científiques. Es tractava d’una estratègia fonamental en la tasca de reducció de les desigualtats i foment de les oportunitats educatives.
Sobretot, perquè cada vegada és més evident que el bagatge cultural així com les oportunitats d’accés a la pràctica artística d’un infant és determinant per al seu desenvolupament personal i per a la seva participació en la vida cultural i comunitària de la ciutat. O, el que seria el mateix, en l'expressió i manifestació pròpia mitjançant el llenguatge artístic o el coneixement i el seu contrast amb altres veus i expressions culturals als que pugui tenir accés.
Seguint la metodologia del projecte del Pla de Barris “Caixa d’eines”, que introdueix les arts com una eina d’expressió i d’aprenentatge a les escoles des d’una perspectiva territorial i dins de l’horari lectiu, la creació d’una oferta d’activitats extraescolars culturals, artístiques i científiques gratuïtes respon a la necessitat dissenyar programes que es puguin desenvolupar i consolidar progressivament en els territoris.
A hores d’ara, en aquest primer any del programa, un total de més de 1.300 infants participen en un total de 146 tallers i activitats setmanals programats.
A grans trets el programa “EXTRA!!EXTRA!!” persegueix els següents objectius:
- Oferir activitats de qualitat de forma accessible i variada en els àmbits d’arts i ciència adreçades a infants i adolescents d’un territori. I en la mesura d’allò possible promoure la sensibilització en diferents llenguatges artístics (des d’una perspectiva interdisciplinar): música, arts escèniques i arts visuals i audiovisuals.
- Generar espais de coordinació conjunta entre centres educatius i equipaments d’un mateix territori.
- Acompanyar i dinamitzar les AFAs per tal que siguin espais actius de participació, planificació i disseny d’activitats extraescolars sense que això suposi una càrrega afegida a nivell de qüestions contractuals.
- Implicar equipaments culturals de l’entorn en la promoció i realització d’activitats extraescolars en aquell territori així com el treball conjunt amb els centres educatius.
- Generar itineraris de continuïtat en un llenguatge artístic entre els infants i adolescents d’un territori.
En el marc d’aquest desplegament progressiu i atenent a les particularitats de cada territori s’ha plantejat diferents intensitats i models d’actuació. No només per a anar definint a partir de diferents experiències quina seria la millor fórmula d’aplicació d’aquest programa, si no també per respectar les dinàmiques socials i comunitàries dels agents culturals i d’aquests territoris així com la seva implicació en el programa.
D’aquesta manera, per exemple, als barris de Bon Pastor, el Besòs-Maresme i Trinitat Vella, tots els centres educatius públics disposen d’una mateixa oferta d’activitats extraescolars que conté arts escèniques, música i arts visuals, pensades per a les edats de cada grup d’alumnes (des de 1r de primària i fins a 2n d’ESO). Juntament amb aquest tronc central d’activitats s’ofereixen altres propostes complementàries en centres culturals de proximitat (biblioteques i centres cívics, per exemple) per tal d’oferir una oferta de barri o territori més àmplia i adreçada a tots els infants del territori.
En canvi, a la resta dels barris (Roquetes, Turó de la Peira, el Carmel, Prosperitat, el Raval i el Poble-sec) l’oferta està dissenyada per donar resposta a les principals mancances que s’han detectat a espais com les taules educatives de coordinació, o per demanda els centres educatius i les associacions de famílies (AFA).