Reptes Educació 360 – Mariona Camps

Els 3 reptes del proper curs 2020-2021 que proposa Mariona Camps, regidora d’Educació de l’Ajuntament d’Olot Institut Municipal d’Educació i Joventut d’Olot.

Quan, ara fa un any ens plantejàvem els objectius i reptes per al curs 2019-20, mai ens hauríem imaginat que tot quedaria modificat per una pandèmia de nom, COVID-19.

Molt probablement els objectius i els reptes, els quals responen, en gran part, a una cultura i una filosofia educativa han quedat poc modificats, però segur que les circumstàncies han fet que les accions, actuacions i la manera d’aconseguir-los hagin patit canvis substancials, tots ells fruit de les adaptacions a les noves i canviants realitats educatives.

Ara mateix, tenim al davant, la planificació d’un curs que, d’entrada, es preveu ple d’incerteses. Per tal de garantir al màxim les mesures de seguretat que indiquen les autoritats sanitàries, ja hem vist, que han calgut fer canvis en les polítiques i les practiques educatives. I sobretot en la seva gestió.

Fidels als nostres valors d’equitat, igualtat d’oportunitats i inclusió, que ens defineixen, per aquest curs vinent, des de l’Institut Municipal d’Educació i Joventut d’Olot ens proposem uns reptes que, per donar-hi resposta, cal adaptar-los a la realitat tan particular que estem vivint i que es preveu que viurem encara un temps més. Són els següents:

1. Valoració conjunta, amb la comunitat educativa, de la resposta a la crisi educativa, derivada de la pandèmia.

El primer que pensem que cal fer, i aquesta vegada més que mai, amb tota la comunitat educativa, és una valoració concreta i específica de com hem resolt totes les situacions educatives derivades de la pandèmia. Amb l’objectiu de buscar-hi les actuacions que han funcionat i definir-les com a actius per millorar les pràctiques educatives de la nostra ciutat: ja que “han vingut per quedar-se”.

2. Millorar el Pla Educatiu d’Entorn per fer front a l’escletxa social.

Volem millorar, d’acord amb els resultats d’aquesta valoració, el Pla Educatiu d’Entorn d’Olot. De fet, és un dels reptes de la Xarxa Territorial de Comarques Gironines d’Educació 360. El nostre PEE, tot i ser un referent a Catalunya, és obert, actiu i viu. Això vol dir que caldrà contemplar-hi el treball per a disminuir la tan famosa escletxa social, derivada de la digital, econòmica, de gènere... I que tan evident i palesa s’ha fet aquests darrers mesos.

3. Enfortir el vincle entre el dins i el fora escola (potenciant extraescolars, suport educatiu...).

Posarem especial èmfasi a totes les activitats complementàries a les acadèmiques i escolars, tant pel que fa a extraescolars, reforç escolar, acompanyament acadèmic i emocional... És a dir, farem una especial mirada a totes les activitats no escolars, que és justament on les diferències són més grans, per tal d’enfortir el vincle entre el dins i el fora escola.

I com ho farem? Doncs, com ho hem vingut fent sempre: fidels a la mirada de l’Educació 360, educació a temps complet, seguint amb els compromisos que vam prendre quan vam adherir-nos a la seva Aliança.

Som conscients que són reptes ambiciosos. Per això, des de l’Institut Municipal d’Educació i Joventut d’Olot estem treballant en una definició clara de com ho portarem a terme, adaptant-nos a la realitat que ens espera. Un setembre, que de moment, és imprecís. I un curs, que malgrat les voluntats de normalitzar-lo, segur que serà diferent dels anteriors. Ens adaptarem al que faci falta. Ja ho hem fet fins al moment.

Amb ganes i treballant sempre per a la qualitat educativa de la nostra ciutat.