Territoris 360: comunitats resilients al servei de l’equitat educativa (Jornada Anual 2021)
Online
10 de març de 2021
10:00h
Online
10 de març de 2021
10:00h
Per a molts alumnes d’entorns vulnerables, l’aprenentatge es va veure obstaculitzat pel tancament de les escoles. Per a aquests infants i joves, l’existència de xarxes comunitàries de proximitat, de territoris resilients, van facilitar respostes àgils a les seves necessitats socioeducatives.
En aquest context, s’ha vist amb més contundència que les comunitats resilients que connecten les oportunitats d’aprenentatge del territori són la solució per combatre les desigualtats. Com podem aprofitar aquest entorn fèrtil i els recursos del territori per fer front als reptes socioeducatius que tenim al davant? Què podem aprendre de les experiències d’Educació 360 que s’han donat per tot el territori per garantir el dret a una educació ampliada?
Els dies 10 i 11 de març, a la Jornada Anual d’Educació 360, vam reflexionar, compartir i aprendre de les experiències de comunitats que s’han reinventat i han treballat col·laborativament amb els seus entorns per convertir les dificultats en oportunitats per sostenir una educació ampliada per a tothom.
DIMECRES 10 DE MARÇ
MATÍ
COM COMBATRE L’ESCLETXA D’OPORTUNITATS EDUCATIVES DES DEL MUNICIPI?
- Fathia Benhammou, directora de l’Aliança Educació 360.
- Núria Duñó, coordinadora de l’Aliança Educació 360.
Mostra d’experiències:
- La implementació del passaport Edunauta: una eina de reconeixement de les oportunitats educatives del territori. Ajuntament de La Bisbal.
- Les Arts Escèniques com a eina de cohesió social i de connexió entre diferents col·lectius i institucions de la ciutat. Associació Plàudite Teatre, L’Hospitalet de Llobregat.
- Creació del Grup Motor 360 per la promoció de l’equitat educativa a Viladecans. Ajuntament de Viladecans.
- El consellet d’Adolescents de Palau d’Anglesola. Ajuntament de Palau d’Anglesola.
- Mentoria socioeducativa en clau esportiva i cultural. Projecte Arrela’t impulsat per la F. Gentis, Amposta.
- #RavalEstiuEducatiu: l’aliança comunitària de l’estiu al barri del Raval per garantir el lleure educatiu d’infants i joves. Fundació Tot Raval, Barcelona.
Mostra de recursos
- Com articular en el territori un sistema de suport educatiu equitatiu i de qualitat? Sarai Samper, especialista en investigació social aplicada.
- Com dissenyar casals d’estiu des d’una perspectiva d’educació 360? Grup de recerca Liberi de la UdG.
- Com connectar les oportunitats educatives del fora escola a partir de passaports d’aprenentatge? Cooperativa +Educació.
- Com garantir estàndards de qualitat 360 en el disseny d’activitats fora escola? Laura Mencía, consultora de projectes educatius.
TARDA
COM COMBATRE L’ESCLETXA D’OPORTUNITATS EDUCATIVES DES DELS CENTRES EDUCATIUS?
- Albert Quintana, Federació de Moviments de Renovació Pedagògica.
Mostra d’experiències:
- Impulsar la igualtat d’oportunitats educatives des d’un projecte d’estiu a la Universitat. Projecte Ítaca. UAB.
- Crear xarxa amb les entitats i empreses del territori per millorar les oportunitats educatives i laborals dels joves. Proiectus, Institut Montsià d’Amposta.
- Quan els parcs i els carrers esdevenen escola. Escola Mercè Rodoreda, Barcelona.
- Quan l’educació digital funciona. Projecte Magnet, Escola Rocafonda, Mataró.
- Un model compartit d’activitats d’extraescolars comunitàries. Escoles dels barris de Santa Eugènia i Sant Narcís de Girona.
- Com connectar el dins i fora escola a través de la incorporació de perfils socioeducatius a les escoles. Consorci d’Educació de Barcelona.
Mostra de recursos:
- Com puc orientar als infants i a les seves famílies en les activitats de lleure educatiu i de les extraescolars, des de la tutoria? Sergi Tendero, mestre i tutor de l’escola Carme Guasch i Tandé, Figueres.
- Com puc ser un centre educatiu 360? Neus Giménez, docent i tècnica de la FMRP, i Josep M. Albiac, director de l’escola de Flix.
DIJOUS 11 DE MARÇ
MATÍ
Taula rodona: Comunitats que lideren l’equitat educativa. Què podem aprendre?
Participants:
- Felipe Campos, director general de l’Associació Educativa Ítaca.
- Pilar Eslava, regidora d’Educació de l’Ajuntament del Prat de Llobregat.
- Joan Artigal, director de l’Institut Escola Trinitat Nova.
Conducció: Fathia Benhammou, directora de l’Aliança Educació 360.
TARDA
- Benvinguda i presentació: Ismael Palacín, director de la Fundació Bofill.
Ponència:
- Bela Shah Spooner, directora del programa Education and Expanded Learning for Youth Education, and Families, de la National League of Cities , EUA.
- Gislene Tasayco, Especialista Senior de Educations and Expanded Learning, Institute for Youth, Education, and Families de la National League of Cities.
- Fathia Benhammou, directora de l’Aliança Educació 360.